Categories: دیدگاه

بی خردی حزب الله

شماری از نیروهای حزب الله – عکس از رویترز

روزنامه لبنانی النهار فاش کرده است که حزب الله درصدد «جذب جوانان مسیحی، سنی و دروزی مذهب است و نیز به آنها آموزش و سلاح می دهد تا با خطر داعش و گروه های مشابه آن مقابله کنند.»

به نوشته این روزنامه، حزب الله این جوانان را مخاطب قرار داده با این ادعا که همه سرنوشتی مشترک دارند، شعاری که «از شعار مقابله با دشمن اسرائیلی جذاب تر است، زیرا خطر داعش نزدیک تر است [از خطر تل آویو].»

این روزنامه همچنین فاش کرده است که روند جذب به لبنان محدود نمی شود بلکه در سوریه هم صورت می گیرد، البته نه تحت عنوان «مقاومت».

این جوانان بدین ترتیب مستقیما با حقوق بالا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران استخدام می شوند. این گزارش حاکی است «آنهایی که به لبنان می آیند از ده ها مورد اقوام خود سخن گفته اند که حقوقی در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار آمریکا دریافت می کنند و با بیکاری می جنگند و از زندگی خود در سوریه دفاع می کنند.

این روند جذب قطعا به معنای خرید مزدور است، همان کاری که گروه های سازمان یافته جنایتکار انجام می دهند.

اما این پایان داستان نیست. این گزارش دو مساله قابل توجه را افشا می کند. اول به تنگنای حزب الله در منطقه و سوریه اشاره می کند. واضح است که این گروه شبه نظامی متوجه شده که دروغ «مقاومت» اکنون برملا شده، و تلاش های ایران برای رسیدن به توافق هسته ای با آمریکا مستلزم آنست که این گروه کمتر به نکوهش اسرائیل بپردازد.

اگر ایران به توافقی به هر شکل با آمریکایی ها برسد، این بدان معنی است که سید حسن نصرالله رهبر حزب الله به نگاهبان مرز اسرائیل و لبنان تبدیل خواهد شد.

این مخمصه که حزب الله را به جذب مزدور واداشته، فقط به خاطر ایران نیست؛ بلکه همچنین نشانه ای از تلفات سنگین این گروه در سوریه است.

از سوی دیگر این مساله نشان می دهد که حزب الله اکنون خواستار پوشش فرقه ای برای توجبه حضورش در سوریه است. حزب الله با این کار می خواهد بگوید که تنها طرفی نیست که از اسد دفاع می کند، و نیز این گروه در حال اجرای برنامه فرقه گرایانه ایران نیست، و در عوض ادعا می کند که حضورش در سوریه به عنوان بخشی از مجموعه ای از نیروها است که از تمامی سوریه دفاع می کنند.

حزب الله و سپاه ایران مسلما برای این نقشه از ائتلاف بین المللی علیه داعش الهام گرفتند که تحت چتر عرب های سنی ایجاد شد.

از سوی دیگر عملیات جذب، تایید کننده مخمصه ای است که اسد در آن گیر کرده، به ویژه پس از آنکه واشنگتن پست گزارش داد که علوی های سوریه به شکلی فزاینده از رییس جمهور خود خسته و ناراضی شده اند.

مساله دومی که حماقت حزب الله در استخدام مزدور را بیان می کند آنست که این کار می تواند به دو مساله منجر شود: نخست اینکه سازمان های اطلاعاتی متعددی ممکن است به این گروه شبه نظامی لبنانی نفوذ کنند.

دوم اینکه این بدان معنا است که حزب الله در حال تغذیه حیوانی خطرناک است که در نهایت به خودش حمله می کند، سناریویی که برای هر طرفی که از خشونت و ترور برای مقاصدش بهره برداری کند، پیش می آید.

بدین ترتیب، روند جذبی که حزب الله به آن روی آورده اقدامی احمقانه است که در آینده ثابت خواهد شد چه اشتباه فاحشی است. در آن هنگام البته، هیچ کس برای حزب الله تروریست یا مقامات آن احساس تاسف نخواهد کرد.

طارق الحُمیّد: طارق الحمید سردبیر سابق الشرق الاوسط است. الحمید تحلیلگر و مفسر مهمان در برنامه های متعدد خبری بوده است و در دوران کاری برجسته خود در سمت های مختلفی در الشرق الاوسط و روزنامه های دیگر ظاهر شده است. وی اولین خبرنگاری بود که موفق شد با مادر اسامه بن لادن مصاحبه کند. الحمید لیسانس مطالعات رسانه ای خود را از دانشگاه ملک عبدالعزیز در جده دریافت کرده و درحال حاضر ساکن لندن است.
Related Post