عقب‌نشینی دولت نتوانست آتش جنبش اعتراضی را خاموش کند

پاریس: میشل ابونجم

آتش اعتراضات در فرانسه همچنان شعله‌ور است و این بار موج خشم از جنبش «جلیقه زردها» به دانشجویان و دانش‌آموزان انتقال یافته است، همچنین کشاوزان در حال آماده شدن برای پیوستن به جنبش اعتراضی دیگر هستند. این در حالی است که رانندگان بخش برون شهری اعلام کردند یکشنبه آینده در نظر دارند اعتصاب عمومی برگزار کنند.
به گزارش الشرق الاوسط، تمام این جنبش‌های اعتراضی ریشه در نارضایتی‌ها از سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت دارد، معترضان به دنبال تحقق عدالت اجتماعی، اعمال عادلانه مالیات و بهبود شرایط زندگی برای قشر کم‌درآمد و متوسط هستند.
پر واضح است که امانوئل ماکرون رییس جمهور این کشور و دولت خویش با سخت‌ترین بحران در طول دوران ریاستی وی روبرو است، بدتر از آن اینکه حکومت خود را باخته است و روحیه ابتکار عمل را از دست داده است و نمی‌تواند مانع از تولید جنبش‌ها از یکدیگر شود.
شاید برجسته‌ترین تصویر برای نشان دادن این واقعیت، «استقبال» از ماکرون در مرکز پلیس شهر «بوی اوولیه» در مرکز فرانسه است که معترضان با صدای بلند و ناسزا از وی استقبال کردند، این اولین بار است که ماکرون چنین نوع از اعتراضات را شاهد است.
دولت انتظار داشت با عقب‌نشینی از اعمال مالیات بر فرآورده‌های نفتی و انرژی، و تحقق خواسته‌های جنبش «جلیقه زردها» موج اعتراضات این جنبش فروکش کند.
شاید این عقب‌نشینی از سوی ماکرون برای اولین بار در دولت او اتفاق می‌افتد، رییس‌جمهوری که می‌خواست علیرغم موج اعتراضات و نارضایتی‌ها با سیاست‌های اصلاح‌طلبی خود با شتاب تا آخر پیش برود.
روز «شنبه سیاه» گذشته که شهر پاریس شاهد آن بود و خشونت‌ها و ناآرامی‌ها در آن به طور چشم‌گیری انتشار یافته بود باعث شد دولت ماکرون بعد از ۱۷ روز از آغاز جنبش اعتراضی عقب‌نشینی کند و سیاست‌های اقتصادی خود را تعدیل کند و خواسته‌های معترضان را برآورده کند اما گویا معترضان بر این باورند که این عقب‌نشینی به موقع نبوده و پاسخگو نیست.