نمایی از حومه بیروت – عکس از خبرگزاری فرانسه

نمایی از حومه بیروت – عکس از خبرگزاری فرانسه

بیروت، الشرق الاوسط – پیشروی های اخیر دولت اسلامی عراق و شام موجب واکنش هایی در لبنان شده است و همزمان این بیم فزاینده وجود دارد که سرایت تنش از کشور همسایه یعنی سوریه ممکن است با بحران عراق تشدید شود.

به گزارش رسانه ها، روز دوشنبه، دادستان های نظامی در بیروت ۲۸ نفر را به توطئه بمب گذاری در در لبنان متهم کردند. همچنین داعش مسئولیت یکی از بمب گذاری های انتحاری را که ماه گذشته صورت گرفت، پذیرفته است.

بعضی از شهروندان لبنانی در گفتگو با الشرق الاوسط ترس خود را از داعش ابراز کردند اما در همین حال گفتند که حضور حزب الله و تنوع مذهبی در لبنان، مانع اقدامات داعش برای استقرار در این کشور است.

مها یونس، خانم مسیحی ۵۰ ساله و مادر سه فرزند، گفت که توفیقات اخیر داعش در سوریه و عراق یک «کابوس» است، و به الشرق الاوسط گفت که دیگر مانند همیشه نمی تواند غذا بخورد و اغلب پس از خواندن اخبار می گرید.

وی گفت: «من بیش از یک ماه کاملا افسرده بودم، و درباره آینده خود و فرزندانم بیم دارم.» وی افزود: «من مخالف حزب الله هستم و با حضور آن به عنوان سازمانی مسلح موافق نیستم، اما پس از مشاهده اقدامات داعش، اکنون ترجیح می دهم حزب الله قوی تر شود تا با تکفیری های داعش بجنگد. حزب الله هزار بار بهتر از داعش است.»

نایا غصن به عنوان یک مسیحی ۲۸ ساله نیز به الشرق الاوسط گفت که از گسترش حضور داعش به لبنان می ترسد، اگر چه در ابتدا مشکوک بوده است. وی گفت: «این مساله آنقدر ها برای من اهمیت نداشت و به این نتیجه رسیده بودم که بعضی ها تلاش می کنند این سازمان را بزرگ جلوه دهند تا بگویند جایگزین رژیم های کنونی عربی ، رژیم های تندرو و عناصر تکفیری خواهد بود.»

وی افزود: «اما امروز با استقرار خلافت داعش تنها چند ده کیلومتر آنطرف تر، من حالا از این بیم دارم که این عناصر به ما برسند به ویژه در حالی که جامعه بین الملل که ما به آن اتکا داشتیم نگران این وقایع نیست و شاید به همین صورت هم باقی بماند حتی اگر ما کشته یا از سرزمین مان آواره شویم.» به گفته این خانم لبنانی، رشد تروریسم در منطقه اکنون توجیهی برای جنگ در سوریه و حتی برای حمل سلاح در لبنان به حزب الله می دهد.»

از سوی دیگر، شاربل مراد، دیگر شهروند لبنانی می گوید که به هیچ وجه از دیدن پیشروی های داعش نگران نشده است چرا که «این سازمان تندرو نمی تواند به علت تنوع جامعه لبنان که زمینه رشد داعش را فراهم نمی کند، به این کشور وارد شود.»

وی با اشاره به حزب الله همچنین گفت: «علت این مساله همچنین آنست که همه لبنانی ها اکنون می توانند از خود دفاع کنند چرا که در سال های طولانی جنگ داخلی (از سال ۱۹۷۵تا ۱۹۹۰) شیوه جنگ خیابانی را آموخته اند. علاوه بر این، احزاب مسلحی وجود دارند که می توانند پیش از وقوع مانع این درگیری ها شوند.»

ماهر، مرد سنی مذهبی از روستایی در جنوب لبنان که از بیان نام فامیلی اش خودداری کرد نیز با تایید این نظر گفت: «محیط لبنان نمی تواند به علت تنوع اجتماعی اش، پذیرای موردی مانند داعش باشد.»

طیف دیگری از عقاید هم وجود دارد مبنی بر اینکه درباره تهدید داعش اغراق شده است. سوسن نصرالله، یکی از حامیان سنی مذهب ائتلاف ۱۴ مارس گفت: «من نپذیرفته ام که داعش در لبنان به آن اندازه که حزب الله و رسانه های آن القا می کنند، وجود داشته باشد. از نظر من، آنها چیزی جز یک بازی هوشمندانه نیستند که هدف از ایجاد آن ترساندن مردم از انقلاب سوریه و دادن بهانه ای به رژیم سوریه است تا ثابت کند با تروریسم می جنگد و تنها جایگزین این رژیم، افراطی گری است.»

وی گفت: «رژیم سوریه که از گذشته تاکنون روشنفکران سوری را در حبس نگاه می داشته است، بیشتر تندرو های زندانی را مورد عفو قرار داد تا آنها را به نیروهای رزمی جبهه النصره (شاخه ای از القاعده) و داعش تبدیل کند.»