جنگنده های آمریکایی علیه داعش - آژانس خبری فرانسه

جنگنده های آمریکایی علیه داعش – آژانس خبری فرانسه

ژیل دو کرشوو، مسئول امور مبارزه با تروریسم در اتحادیه اروپا، خبر داد از زمان تشکیل خلافت اسلامی در شمال عراق و شرق سوریه، بر شمار شهروندان اروپایی که به این گروه افراطی پیوستند، بیشتر شده است.

مسئول امور مبارزه با تروریسم در اتحادیه اروپا اعلام کرد که بیش از ۳۰۰۰ شهروند اروپایی برای حمایت از اعضای داعش به دو کشور سوریه و عراق رفته‌اند.

وی احتمال حمله های تلافی جویانه علیه کشورهای اروپایی در صورت حملات هوایی علیه مواضع داعش را رد نکرد. وی هشدار داد این حمله ها خطر بروز حملات تلافی جویانه را در کشورهای اروپایی افزایش خواهد داد.

کرشوو خاطرنشان کرد: «فکر می‌کنم باید اعتراف کرد که این اقدامات تلافی جویانه صورت خواهد گرفت.»

به گفته او، این سه هزار نفر هم کسانی را شامل می‌شود که به این مناطق رفته و هم افرادی را که در این مناطق کشته شده‌اند در بر می‌گیرد.

شب دوشنبه ۳۱ شهریور پنتاگون با انتشار اطلاعیه‌ای از این حمله هوایی ایالات متحده آمریکا علیه داعش در خاک سوریه خبر داده بود و اعلام کرد در این حمله از جت‌های بمب‌افکن و موشک‌های تاماهاوک (کروز) استفاده شده است.

در این اطلاعیه آمده است که این عملیات توسط آمریکا و متحدان این کشور انجام گرفته است اما اسامی کشورهای شرکت کننده اعلام نشده است، اما حضور جنگنده‌های چند کشور عربی هم در این عملیات تایید شده است.

ائتلاف ملی سوریه، مخالف دولت و مورد حمایت غرب، از این حملات هوایی استقبال کرده است. یکی از اعضای این ائتلاف به رویترز گفت: «این اقدام باعث تقویت ما در برابر بشار اسد خواهد شد… این حملات باید تا نابودی کامل دولت اسلامی در سوریه ادامه پیدا کند.»

این حمله پس از پس از سخنان باراک اوباما صورت گرفت که از تصمیم این کشور برای انجام عملیات نظامی به منظور تضعیف و در نهایت، نابودی نیروهای دولت اسلامی سخن گفته بود. تا کنون نیروی هوایی آمریکا ده‌ها حمله هوایی را علیه مواضع دولت اسلامی در عراق انجام داده اما این نخستین عملیات از این نوع در خاک سوریه است.

براساس برآوردهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، شمار اعضای گروه داعش در عراق و سوریه احتمالا به ۳۱ هزار نفر رسیده که این میزان سه برابر بیش از تعدادی است که قبلا گفته شده بود.

امروز جمعه، ۴ مهر، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، نیز با حضور در جلسه مجلس عوام این کشور، لایحه مجوز شرکت در عملیات هوایی علیه مواضع نیروهای داعش موسوم به دولت اسلامی، در عراق را برای نمایندگان شرح داد و خواستار تصویب آن شد. وی تاکید کرد این عملیات به سوریه کشیده نخواهد شد.