افزایش بیکاری در ایران - عکس از خبرگزاری مهر

افزایش بیکاری در ایران – عکس از خبرگزاری مهر

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود نرخ بیکاری در میان جوانان ۱۵ تا ۳۰ ساله را ۲۲ درصد اعلام کرده است که نسبت به پارسال ۲ درصد افزایش را نشان می دهد.

بر اساس آمارگیری که بهار امسال در ایران صورت گرفته، نزدیک به ۱۸ درصد مردان بین ۱۵ تا ۳۰ سال و بیش از ۴۱ درصد زنان در این بازه سنی بیکارند.

دو ماه پیش هم مرکز آمار ایران اعلام کرده بود که شمار بیکاران در کل کشور کمی بیش از دو و نیم میلیون نفر است. بر اساس آن آمار، این رقم در مناطق شهری و روستایی ایران متفاوت است به طوری که نرخ بیکاری در مناطق شهری ۲۵ درصد و در مناطق روستایی حدود ۱۶ درصد ارزیابی می شود.

مقامهای دولتی ایران پیشتر هشدار داده بودند که با ورود میلیونها فارغ التحصیل جدید به بازار کار، اگر اقتصاد ایران به سرعت رشد نکند، بحران بیکاری تشدید خواهد شد.

از سوی دیگر علی ربیعی وزیر کار ایران اخیرا اعلام کرده که ۴۵ درصد کل جویندگان کار در ایران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

حدود یک ماه هم پیش نیز عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران گفته بود: «تا چند سال گذشته، بیکاری تنها در قشر کم‌سواد و بی‌سواد بوده است اما در سال‌های اخیر بیشتر افراد با تحصیلات عالیه بیکار هستند.»

وی سال گذشته نیز نرخ بیکاری جوانان ایرانی ۱۵تا ۲۴سال را نزدیک به ۲۶درصد اعلام کرده و هشدار داده بود که «بیکاری در ایران به نقطه بحرانی رسیده است.»

به‌گفته عادل آذر، بالاترین نرخ بیکاری جوانان را استان لرستان با بیش از ۵۰درصد دارد که «رقم بسیار بالایی است» و پایین‌ترین نرخ مربوط به استان‌های شمالی و استان گلستان است.بر اساس استانداردهای ایران، بیکار به فردی اطلاق می‌شود که در هفته زمان آمارگیری بیکار و از سه هفته قبل از آن جویای کار بوده باشد. بر اساس این تعریف همچنین کسی که در طول هفته حداقل یک ساعت کار کند، شاغل شناخته می‌شود. این تعریف با معیارهای جهانی کار منطبق نیست.

بر اساس تعریفی که در کنفرانس بین‌المللی آمارگران نیروی کار ارائه شده، فرد شاغل به کسی گفته می‌شود که حداقل یک سوم ساعت کاری مرسوم یک کشور را در دوره مورد نظر کار کرده باشد. بر اساس این تعریف، در ایران به کسی شاغل گفته می‌شود که حداقل ۱۴ ساعت در هفته را کار کند.

بیکاری و مسئله اشتغال جوانان سالیان متمادی است که کشور ایران را درگیر خود کرده و تقریبا می‌توان گفت دست کم ۴ دولت گذشته نتوانسته‌اند بر این معضل بزرگ فائق آیند.

تلاش‌ها و اقدمات فراوانی از تزریق منابع بانکی به طرح‌های خوداشتغالی، بنگاه‌های کوچک زودبازده و تا حدودی نیز مشاغل خانگی صورت گرفته؛ اما ماحصل کار نتوانسته است منجر به مهار بیکاری در کشور شود و بسته بودن درهای بازار کار همچنان به عنوان یکی از بزرگترین معضلات خانواده‌ها باقی مانده است.

دکتر حسن روحانی رییس دولت یازدهم در ایران نیز در اولین گزارش ۱۰۰ روزه از فعالیت دولت خود، پرداختن به مساله بیکاری را از مهم‌ترین برنامه‌های این دولت اعلام کرد. وی همچنین عنوان کرد، بیکاری موضوعی بسیار جدی است که دولت با آن مواجه است.

چندی پیش رییس جمهور ایران یک بار دیگر درباره تلاش دولت تدبیر و امید برای حل مشکل بیکاری سخن گفت و اظهار داشت: «آنچه به مردم قول داده بودیم در سال ۹۲ محقق شد. برای سال ۹۳ هم برنامه داریم و می‌دانیم می‌خواهیم به کجا برسیم و بر این مبنا حرکت می‌کنیم تا معضل بیکاری را به زانو درآوریم.»

وی وعده داد که در صورت عملیاتی شدن تصمیمات دولت، می توان ۱۹۰ هزار شغل جدید در این کشور ایجاد کرد.