مؤسس شرکت «هنگرستیشن»: کار آزاد است و درآمد برخی شاغلان از ۳۲۰۰ دلار درماه فراترمی‌رود

 

دمام: ایمان الخطاف

زنان سعودی با فعالیت در ارائه خدمات «دلیوری/سفارش»  فضای کاری جدیدی را تسخیرمی‌کنند. بیش از صد دخترجوان سعودی هماکنون در اپلیکیشنی در زمینه خدمات رسانی رستورانی فعالیت می‌کنند. مؤسس این اپلیکیشن ابراهیم الجاسم می‌گوید:« حدود ۱۱۲ کارمند زن داریم که در بخش‌های محتلف اداری مشغول به کارند. این تعداد از ۴۲۱ کل کارمندان ماست و تقریبا ۳۵ درصد شاغلین را شامل می‌شود».

الجاسم در ادامه گفت‌وگویش با الشرق الاوسط گفت:« دنبال افزایش این مقدار هستیم تا به زن اجازه فعالیت و کار بدهیم چرا که به توانش به عنوان عنصری مهم در جامعه ایمان داریم». الجاسم اشاره کرد که هنگرستیشن در حال حاضر یکی از موفق‌ترین طرح‌های کارآفرینان در سعودی است و در برنامه‌های توسعه‌ای خود بر افق ۲۰۳۰ کشور تکیه می‌کند.

وی درباره اشتغال جوانان و زنان سعودی می‌گوید:« کار را به صورت آزاد عرضه کردیم تا مایه کسب درآمد اضافی در اوقات فراغتی بشود که افراد از آن برخوردارند. تعداد کاربران به ۷۰ هزار و رکورد خدماتی رسانی هر فرد به ۳۶ درخواست ثبت شده رسید. براین اساس درآمد روزانه هر شاغل از ۴۰۰ ریال وماهانه به ۱۲هزار (۳۲۰۰دلار) می‌رسد».

الجاسم اعلام کرد، سهم هنگرستیشن از بازار درخواست‌های اینترنتی از ۵۰ درصد فراتر رفته و بیش از ۵ میلیون کاربر با ۴هزار رستوران در ۷۰ شهر از خدمات ما استفاده می‌کنند. به نظر او این رویداد در تجارت الکترونیک سعودی از جهت سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی، مایه امیدواری است.

او درباره تأسیس هنگرستیشن گفت:« این ایده را از وقتی که دنبال ارائه طرحی قابل توجه و در نوع خود کم نظیر به کارآفرینان بودم، دنبال می‌کردم. آن موقع برخی قراردادها در بخش تجارت الکترونیک در بازار سعودی توجهم را جلب کرد. این کار به زمینه فکری من و خودم نزدیک بود. به همین دلیل برخی بازارها را بررسی کردم که بتوان ایده را در آنها پیاده کرد». او گفت که ایده هنگرستیشن از ابتدای سال ۲۰۱۶ با سرمایه‌ای کمتر از ۳۰۰هزار ریال(۸۰هزار دلار) متولد شد.

الجاسم اعتراف می‌کند با سختی‌هایی زیادی مواجه شده که او را به مرز رهاکردن طرح رساندند. او گفت:« سه بار به دلیل کمبود سرمایه به این موضوع فکرکردم، همین‌طور در ابتدا خیلی با استقبال کاربران مواجه نشدیم به خصوص در زمینه تبلیغات بازاریابی که انجام دادیم. علاوه براین ایده برای بازار جدید بود و به همین دلیل از طرف برخی رستوران‌ها جواب رد می‌شنیدم در حالی که درآمد ما براساس میزان فروش تعریف شده بود».

با اینکه بسیاری از رستوران‌ها دوره رکود و کاهش فروش داشته‌اند الجاسم می‌گوید:« تلاش می‌کنیم رستوران‌های کوچک و متوسط را بر توسعه دادن کار تشویق کنیم آن هم از راه گسترش بازاریابی برای خدمات و تهیه گزارش‌ها و تحلیل‌ها و حمایت در بازاریابی از طریق اپلیکیشن و شبکه‌های اجتماعی…».

الجاسم تأکید می‌کند، اپلیکیشن به رستوران‌ها کمک کرد ماهیانه رشدی ۱۰ درصدی داشته باشند. او در پاسخ به اینکه، پس از راه اندازی اپلیکیشن‌های رستوران‌ها چه تغییری در مشتری‌ها به وجود آمد گفت:« هرکدام از ما تجربه بدی در کار سفارش دادن غذا به شکل سنتی داریم، از جمله رستوران به تلفن جواب نمی‌دهد یا درانتخاب بین انواع رستوران‌ها سرگردان می‌مانیم و از رستوران معینی دلزده می‌شویم… شاید دوست داشته باشی تجربه جدیدی بکنی… ما این حالت‌ها را می‌شناسیم و تجربه کرده‌ایم».