زنان مسلمان در حال راه رفتن در خیابان‌های قاهره

زنان مسلمان در حال راه رفتن در خیابان‌های قاهره

قیام‌‌کنندگان مصری را، از بسیاری جهات، جوانان، لیبرال‌ها و سکولارهایی تشکیل می‌دادند که شورش‌‌ها را از لپ‌تاپ‌ها و صفحات توییترشان هماهنگ می کردند. ولی در واقعیت، همانطور که این گروه‌های سیاسی سکولار در انتخابات اخیر دیدند، آنها تنها نماینده بخشی کوچک از اجتماع مصر هستند.

شبیه همین موضوع درباره خشونت‌های مرگباری که در طول هشت هفته گذشته، قاهره و دیگر نواحی مصر را آشفته کرد، صدق می‌کند. بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ که در اوج خرابی‌های خشونت‌ها در ماه نوامبر منتشر شد، ۸۴ درصد مردم مصر معتقد هستند که ادامه اعتراضات برای کشور چیز بدی است.

بینندگان اخبار شامگاهی بریتانیا نمی‌دانند که چرا هزاران شهروند غیرنظامی سنگ‌-در-دست متفق‌القول خواهان کناره‌گیری شورای نظامی حاکم هستند. موسسات نظرسنجی مثل گالوپ شمه‌ای از آنچه اینک در ذهن مردم مصر می گذرد را آشکار می‌سازند. در شرایطی که به نظر می‌رسد اخوان‌المسلمین بتواند ۴۰ درصد آرای انتخابات مجلس را از آن خود کند، بر اساس تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده توسط گالوپ در ماه فوریه، خوش‌بینی مصریان ثروتمند نسبت به آینده به شدت کاهش یافته است.

مطابق این نظرسنجی‌، تنها اندکی بیشتر از ۵۰ درصد افرادی که درآمد فعلی‌شان را برای یک «زندگی راحت» مناسب می‌دانند، در خصوص آینده اظهار امیدواری کرده‌اند؛ که نسبت به میزان ۸۰ درصدی تابستان گذشته کاهش داشته است. این موضوع می‌تواند بازتابی از یأسی باشد که در اثر اشتباهات و تحریکات چند ماهه اخیر ارتش به وجود آمده است.

افرادی که گفته‌اند درآمدشان به زحمت کفاف زندگیشان را می‌دهد (این افراد طیف نسبتا گسترده‌ای از رأی‌دهندگان را تشکیل می‌شوند، چون بیش از ۴۰ درصد از مردم مصر درآمدی کمتر از یک دلار در روز دارند) نظری مشابه داشتند. کمتر از نیمی از این افراد نسبت به آینده اظهار خوشبینی کرده‌اند، که این میزان نسبت به میزان ۶۶ درصدی مردم در ماه ژوئن کاهش داشته است.

نتایج این نظرسنجی‌ها در ماهی منتشر شده است که به نجیب ساویرس، سرمایه‌دار میلیاردر مخابرات و یکی از موسسان حزب اصلی لیبرال در مصر، گفته شد به دلیل ارسال تصاویر میکی و مینی ماوس در لباس‌های اسلامی از توییتر، به جرم توهین به مقدسات مورد مجازات قرار خواهد گرفت.

این اقدام دادستان عمومی مصر، موجب خشم گروه‌های لیبرال کشور گردید. یکی از منتقدین در توییترش نوشت: «اگر آنها می خواهند مردم را به خاطر حماقت مجازات کنند و آنرا یک جرم در نظر بگیرند، می‌بایست این کار را از شورای عالی نیروهای مسلح آغاز کنند.» البته شاید بسیاری از مصریان از این اقدام علیه ساویرس استقبال کنند؛ چرا که وی مسیحی برجسته‌ای است که به خاطر سخنان بی پرده‌اش علیه سیاست مذهب‌زده، در میان اخوان المسلمین دشمنان زیادی پیدا کرده است.

به دلایل زیادی، جامعه مصر در سه دهه گذشته محافظه کارتر شده است . طبق کتاب «مصر در لبه» نوشته طارق عثمان، تعداد زنانی که محجبه شده‌اند، از ۳۰ درصد در نیمه دوم قرن بیستم بیش از دو برابر شده است.

نرمینه، معلم زبان مسلمان در قاهره، به مجله اظهار داشت که به اعتقاد وی بسیاری از مسلمانان مصر احساس می کنند که هم‌میهنان مسیحیشان با آنها متفاوتند. «آنها فکر می کنند که مسیحیان کافرند، آنها فکر می کنند که مسیحیان سعی دارند خود را از جامعه جدا سازند.»

نتایج افکارسنجی اخیر مسلماً نشانه‌هایی از نزدیکی ظهور اسلام دارد و اینکه اسلام چگونه چند سال آینده مصر را رقم می‌زند. طبق نظرسنجی پروژه رفتاری جهانی پیـو در تابستان، نزدیک به ۲۵ درصد از رای دهندگان مایلند که قران مبنای اصلی قانونگذاری آنها باشد، هر چند بیش از نیمی از رای دهندگان می گویند که اسلام می بایست تنهای یکی از چند نیروی منتفذ در قدرت باشد.

پس از پیروزی احزاب اسلامگرا در انتخابات پارلمانی اخیر، بسیاری از مصریان سرانجام می‌توانند به آنچه می‌خواستند برسند.