شورای همکاری خلیج

شورای همکاری خلیج

شکی نیست، کسانی هستند که از هرگونه روابط حسنه و همکاری بین کشورهای خلیج و مصر در این مرحله، خشمگین می شوند.

صفی از جوانان انقلابی در ردیف اخوان و لوازم جانبی آنها قرار دارند و بنابراین آنها در تبلیغات منفی رسانه ای اخوان المسلمین در به تصویر کشیدن آنچه در مصر اتفاق می افتد، و مبارزه دولت مصر به رهبری رئیس جمهور السیسی، درگیر شده اند.

اینان کسانی هستند که با تمام قدرت برای ضربه زدن به این روابط، و گام برداشتن در راههای فتنه تلاش می کنند. چه از طریق بازیچه ادعای لو رفتن مکالمات، چه از طریق دروغ گفتن و سپس باور کردن این دروغها در مورد عدم حمایت عربستان سعودی و کشورهای خلیجی از مسیر جدید در مصر.

عربستان سعودی مجدداً از طریق سخنان ملک سلمان، پادشاه این کشور، و از طریق سفیر خود در قاهره، ایستادگی محکم خود را در کنار مصر اعلام کرد.

با این وجود مکانیسم ایجاد اختلال از سوی رسانه های اخوانی، که یک مکانیسم بزرگ و اغوا کننده است، متوقف نشده است.

در چنین شرایطی، که مصر در دو جبهه با تروریسم می جنگد؛ سینا در شرق، و لیبی در غرب، و ما بین این دو یعنی در داخل مصر و در مرزهای این کشور؛ به هیچ عنوان جایز نیست که امور بدون هوشیاری کامل رها شوند، تا این تبلیغات سیاه، بیش از حد بزرگ نشوند. و چه بسا برخی افراد ساده لوح یا افرادی که دنباله رو اخوان هستند، با توجه به این مزخرفات و تبدیل آنها به واقعیت، عمل کنند.

ائتلاف با مصر، همانطور که پیشتر هم گفته بودیم، امری شخصی نیست، بلکه ائتلافی است که بر پایه رعایت کردن منافع عالی کشورهای خلیج، و در رأس آنها عربستان، مصر و سپس دیگر عرب ها بنا شده است.

مبارزه با تروریسم، و حمایت از ثبات، و تقویت صلح مدنی، و رشد اقتصاد، تمامی این ها اهدافی مشترک بین بیشتر کشورهای خلیجی و مصر هستند. این اهداف در سایه حکومت گروههای تک قطبی که آرزوی خلافت دارند و مردم مصر در مقابل چشم و گوش جهانیان آنها را بیرون راندند، محقق نمی شوند.

این یک واقعیت است. چه چیزی آن را تغییر خواهد داد؟

از این روست که گزارش منتشر شده توسط «الشرق الأسط»، درباره غوغایی که روز گذشته درباره بیانیه دبیر کل سازمان شورای همکاری خلیج به وجود آمد باید متوقف شود.

در این خبر آمده بود که درباره دو بیانیه صادره از دبیرخانه عمومی شورای همکاری کشورهای عربی خلیج ، اطلاعات جدید فاش شد. و یک منبع آگاه به «الشرق الأوسط» اطلاع داد که بیانیه اول به شیوه یک طرفه صادر شده بود. این منبع توضیح می دهد که «بیانیه باعث خشم کشورهای خلیج شد و نقطه نظر همه کشورهای خلیج را نشان نمی داد» این منبع – که نخواست نامش فاش شود – افزود که کشورهای خلیجی همیشه بر ایستادگی و حمایت کامل خود از دولت و مردم مصر تأکید می کنند، وی توضیح می دهد که «به نظر می رسد این بیانیه به شیوه یک طرفه و شتابزده صادر شده است».

برای کسانی که دنبال نمی کنند: مکانیسم تبلیغاتی اخوان، با بیانیه ای که به دبیرکل شورای همکاری خلیج نسبت داده شد ، از همه جا فراتر رفت و بطور خلاصه آن را توبیخی برای مصر ،به علت بحران این کشور با قطر دانست. اما دبیرکل شورای همکاری خلیج این بیانیه را با اینکه از سوی دبیرخانه عمومی صادر شده بود، به سرعت تکذیب کرد. و بیانیه دیگری صادر کرد که در آن موضع شناخته شده کشورهای خلیج در قبال مصر را مجدداً تأکید می کرد.

گذشته از واقعیت آنچه رخ داد، مهم این است که غوغایی به وجود آمده فرصتی برای تعمیق مواضع کشورهای خلیج با مصر بود. و سخنان بیهوده یاوه گویان مانند برگهای زرد پاییزی به همراه باد رفت.

ائتلاف با مصر یک ضرورت است نه یک انتخاب.