شرکت آمریکایی بویینگ به ایران قطعات یدکی هواپیما می دهد

کارخانه بویینگ – عکس از وبسایت شرکت بویینگ

شرکت بویینگ، بزرگترین سازنده هواپیما در جهان، اعلام کرده است در پی دریافت مجوز از وزارت خزانه داری آمریکا، اکنون برای فروش قطعات یدکی به ایران با شرکت ایران ایر به توافق رسیده است.

پس از بحران گروگان گیری سال ۱۳۵۸ در سفارت آمریکا در تهران که منجر به اعمال تحریم هایی علیه ایران شد، این نخستین بار است که این شرکت آمریکایی به مبادلات تجاری با یک شرکت ایرانی وارد می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ها، سندِ حقوقیِ منتشر شده در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که شرکت بویینگ اقدام به تأمین کالاها و خدمات مربوط به «امنیت پرواز» برای شرکت ایران‌ایر، که شرکت هوایی «حامل پرچم» ایران تلقی می‌شود، خواهد کرد.

شرکت های هواپیمایی که برای انجام عملیات بین‌المللی از حقوق و مزایای دولتی برخوردارند، حامل پرچم نامیده می‌شوند.

این سند خاطرنشان می‌کند که مطابق توافق‌های حاصل شده در سه ماهه دوم سال جاری، شرکت فناوری هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی و چندملیتی بویینگ مطابق با پیشنهادهایی که به مشتریان خود در زمینه‌هایی نظیر تعویض هواپیما، جایگزینی قطعات و یا بازرسی هواپیما می‌دهد اقدام به تأمین قطعات یدکی هواپیما، دفترچه‌های راهنما و اطلاعات برای شرکت هوایی ایران‌ایر خواهد کرد.

بویینگ همچنین اعلام کرده رایزنی‌هایی هم با شرکت هواپیمایی ایران ایر تور ـ از شرکت‌های تابعه ایران ایر ـ درباره فروش احتمالی کالاها و خدمات مشابه داشته است.

دولت آمریکا در ماه آوریل مجوز ارسال قطعات یدکی «مرتبط با امنیت پرواز» را از طرف بویینگ به شرکت‌های ایرانی، «برای مدتی محدود» صادر کرد.

در همین حال هنوز به شرکت بویینگ اجازه فروش هواپیماهای جدید به ایران داده نشده است.

مجوز ارسال قطعات یدکی به ایران در چارچوب توافقی بین ایران و گروه ۱+۵ صادر می‌شود که در سوم آذرماه سال ۱۳۹۲ میان دو طرف امضا شده بود و به موجب آن طرف ایرانی در مقابل محدود کردن برخی از جنبه‌های برنامه هسته‌ای خود از مزایای لغو برخی تحریم‌ها بهره‌مند می‌شود.

سخنگوی شرکت بویینگ که مقر آن در شیکاگو است فروردین ماه امسال اعلام کرده بود که مجوز صادر شده تنها برای ارائه قطعات در جهت حصول اطمینان از پرواز امن هواپیماهای بویینگ در ایران است و در این چارچوب اجازه فروش هواپیمای جدید به ایران صادر نشده است.

پیشتر شرکت آمریکایی جنرال الکتریک هم اعلام کرده بود اجازه پیدا کرده است تعدادی از موتورهای هواپیماهای مسافربری فروخته شده به ایران را بازدید و تعمیر کند.

سخنگوی جنرال الکتریک فروردین ماه امسال به خبرگزاری رویترز گفته بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا به درخواست این شرکت برای تعمیر ۱۸ موتور هواپیماهایی که اواخر دهه ۱۹۷۰میلادی به ایران فروخته شده بودند، پاسخ مثبت داده است.

الشرق الاوسط:
Related Post