منابع آمریکایی گزارش دادند که مشاور امنیت ملی این کشور جان بولتن، روز گذشته در تماسی تلفنی با سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه ابراهیم قلین اوضاع سوریه و منطقه امن را بررسی کردند. پیش از این رئیس جمهوری آمریکا دونالد ترامپ و رئیس جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان درباره این منطقه به توافق رسیده بودند.
از طرفی آنکارا اعلام کرد که قلین و بولتن بر همکاری جهت ایجاد منطقه امن در شمال سوریه که برای اولین بار شامل استان ادلب می‌شود، همچنین بر فعال سازی نقشه راه شهر منبج و ادامه همآهنگی در زمان عقب نشینی نیروهای امریکایی تأکید کردند.
منابع کردی به «الشرق الاوسط» گفتند، این تماس که بین این دو مقام برقرار شد بخشی از تلاش‌هایی است که واشنگتن برای نزدیک ساختن دیدگاه‌ها میان آنکارا و کردها انجام می‌دهد.
همچنین منابع آگاه افزودند که رهبران کرد با ایجاد منطقه امن توافق کردند مشروط براینکه عمق آن از چند کیلومتر نگذرد نه ۳۲ کلیومتر مورد نظر ترکیه. همچنین این توافق را به حضور نیروهای بین‌المللی یا اروپایی برای نظارت برآن به مشارکت نیروهای ترکیه مشروط می‌دانند.
لازم به یادآوری است که الهام احمد یکی از رهبران کرد در شورای سوریه دموکراتیک که چند روزی است به واشنگتن سفرکرده، به دیدارهای خود با مقامات آمریکایی ادامه می‌دهد تا آنها را متقاعد کند، تضمین دهند جنگجویان کرد از هرگونه تهاجم ترکیه به مناطق‌شان پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی محافظت شوند.
از سوی دیگر این منابع آگاه توضیح دادند که رهبری کرد به گفت‌وگوهای خود با دولت سوریه با همآهنگی روسیه ادامه می‌دهند. تلاش‌هایی که برای رسیدن به تفاهم‌هایی در باره نقش کردها در آینده سوریه و رابطه آنها با راه حل سیاسی که در این مرحله در جریان است، صورت می‌گیرد.
منابع آگاه تأکید می‌کنند در صورت رسیدن به چنین توافقی با ترکیه، شکاف جدیدی در دیوار بحران سوریه ایجاد می‌شود به خصوص آینده منطقه‌ای که ایالات متحده از آنها عقب نشینی می‌کند.