حجاب: به مذاکرات باز نمی گردیم مگر این که خواسته های ما برآورده شود

مذاکره کننده ارشد هیئت مخالفان و کمیسر سیاسی جناح «جیش الاسلام» در حال سوار شدن به خودرو در پایتخت سوئیس – عکس از خبرگزاری فرانسه

مذاکره کننده ارشد هیئت مخالفان و کمیسر سیاسی جناح «جیش الاسلام» در حال سوار شدن به خودرو در پایتخت سوئیس – عکس از خبرگزاری فرانسه

استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه روز گذشته از تعویق مذاکرات جاری سوریه در ژنو که به «ژنو ۳» معروف است، به ۲۵ فوریه (بهمن ماه) کنونی خبر داد و گفت: «هنوز کارهایی هست که باید انجام شوند». وی به توقف مؤقت مذاکرات صلحی اشاره کرد که از زمان رسیدن هیئت های دولتی و اپوزیسیون در روزهای جمعه و شنبه گذشته عملاً آغاز نشده بود. دی میستورا پس از دیدار با ریاض حجاب، هماهنگ کننده شورای عالی مذاکرات گفت: «تصمیم به تعویق مذاکرات به منظور ایجاد راهی برای رسیدگی به مسائلی است که باید قبل از بازگشت به مذاکرات حل و فصل شوند».

فرستاده سازمان ملل اشاره کرد پیش از بازگشت به مقر سازمان ملل متحد در سوئیس، جلسه ای در شورای امنیت تشکیل خواهد شد.

این نتیجه نا امید کننده به علت عدم آماده سازی لازم و مهیا نبودن شرایط برای دستیابی به نتایج مثبت در گفتگوها بود. فرستاده سازمان ملل طی شش روز گذشته در این مذاکرات دشوار، خود را میان خواسته ها و موضع گیری های کاملاً متناقض یافت. علاوه بر این حملات نظامی گسترده نیروهای نظام و جنگنده های روسی در منطقه حلب باعث شد که اپوزیسیون در شرایط بسیار بدی قرار گیرد.

حجاب پس از تعویق مذاکرات گفت: «هیئت اپوزیسیون امروز (پنجشنبه) ژنو را ترک خواهد کرد و تا زمانی که خواسته های انسانی بر آورده نشوند و یا چیز ملموسی دیده نشود، باز نخواهد گشت». وی افزود: «شورای عالی مذاکرات به دلیل این تضمین ها به ژنو آمد، اما آنچه اتفاق افتاد برعکس بود». حجاب اشاره کرد: « هیچ چیزی در سطح بشردوستانه اتفاق نیفتاد، و رژیم باعث شکست روند سیاسی شد».

در بحبوحه تلاش های دیپلماتیک متوقف شده بحثی در مورد پیشنهاد مطرح شده از سوی هیئت سازمان ملل برجسته شد، که خواستار آتش بس شده بود، ولی کارشناسان معتقدند این پیشنهاد غیر قابل اجرا است و بر اساس واقعیت های میدانی و نظامی دست نیافتنی است. این پیشنهاد را سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته آشکارا مطرح کرد و گفت: « روسیه ایده های عملی در مورد راه هایی برای رسیدن به یک آتش بس مستمر در سوریه ارائه داده است». یک سند لو رفته که مجله آمریکایی «فورین پلیسی» تحت عنوان « پروژه مفاهیم راه های آتش بس» آن را به دست آورد، اشاره دارد که دی میستورا می خواهد یک واحد مخفی ویژه سوریه ایجاد کند، که شامل مجموعه ای از پرونده ها مانند «برداشت داده ها» و  « جمع آوری اطلاعات» است.