بشار اسد رئیس جمهور سوریه در تازه ترین اقدام برای حزب بعث تصمیم گرفت که نام «رهبری کشوری»(القیاده القطریه) این حزب به «رهبری مرکزی» حزب بعث تغییر یابد به طوری که دیگر سمت «دبیر کشوری» حزب وجود ندارد بلکه سمت «دبیرکل» وجود خواهد داشت.

به گزارش الشرق الاوسط، روزنامه الوطن سوریه به نقل از منابع آگاه نوشت، همچنین نام تشکیلاتی «معاون دبیر کشوری» به «معاون دبیرکل» تغییر می‌یابد و اعضای رهبری به اعضای رهبری مرکزی تغییر می‌کنند و «کنگره کشوری» نیز به «کنگره سراسری» تغییر می‌یابد.
خبرگزاری آلمان گزارش داد که بشار اسد در این نشست گفته است «ما در مقابل چالش‌های داخلی قرار داریم که خطرش کمتر از جنگ نیست.» او همچنین اظهار کرد:‌ «سوریه در برابر کارزار احیای اقشار مختلف جامعه که تحت تسلط تروریسم و آشوب بوده‌اند، قرار دارد تا این اقشار نقطه ضعفی برای هدف قرار دادن کشور در آینده نباشند.»
بشار اسد همچنین اضافه کرد: «حزب بعث باید نقشی مهم در حل و فصل تبعات جنگ ایفا کرده، به بررسی عمقی اقشار جامعه و تحولات رخ داده، پرداخته و تصورات و تعاریف خود درباره عناوین و اصطلاحاتی که در جامعه مطرح است، عنوان کرده و به هماهنگ‌سازی بین خطابه‌ها و عقاید اقدام کند تا با اقشار مختلف جامعه ارتباط برقرار سازد.»
کمیته مرکزی حزب کنونی در آوریل ۲۰۱۷ با ۸۰ عضو تشکیل شد تا تصمیم‌گیری‌های مربوط به جنگ داخلی از طریق این کمیته انجام گیرد.
یکی از پیشکسوتان حزب بعث سوریه در گفتگو با «الشرق الاوسط» درباره این تصمیم جدید گفت: بی محتواکردن شعارهای حزب بعث و تبدیل این حزب به ابزاری برای حاکمیت از کودتای نظامی ۱۹۶۳ و تسلط حزب عربی سوسیالیستی بعث سوریه آغاز شد. و در سال ۱۹۷۰ با کودتای حافظ اسد حزبی که می شناسیم وارد کما شد.
او که نخواست نامش فاش شود، اضافه کرد: تصمیمات اخیر اسد پسر هم چیزی جز «تشییع رسمی و با تاخیر حزب عربی سوسیالیستی بعث» نیست، حزبی که تبدیل به یک نهاد قدرت شده است.
به گفته این معارض سوری، تغییر نام ها تلاشی است برای فرار رو به جلو است و بیانگر همراهی و همگامی آن با فرامین روسیه برای بازیابی نظام است.