بشار اسد رییس جمهور سوریه

بشار اسد رییس جمهور سوریه

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه «پاری ماچ» چاپ فرانسه که روز پنجشنبه ۱۳ آذر منتشر شد، گفت که انتظار دارد درگیری‌های کشورش طولانی و دشوار باشد.

اسد در عین حال مدعی شد که ارتش سوریه شورشیان را شکست خواهد داد و در عین حال خاطرنشان کرد که او از قدرت کناره گیری نمی‌کند.

رییس جمهور سوریه تاکید کرد: «هیچ کسی نمی‌تواند پیش بینی کند که جنگ با شورشیان گروه حکومت اسلامی و سایر دشمنانش چه زمانی پایان خواهد یافت ولی آن‌ها از سلطه بر مردم این کشور ناکام خواهد ماند و از ارتش خواسته شده که پیشروی کند.»

اسد با تاکید بر اهمیت ارتش این کشور تصریح کرد: «ارتش نمی‌تواند همزمان در همه جا حضور داشته باشد. وقتی هم ارتش نباشد تروریست‌ها از فرصت استفاده کرده تا از مرز عبور کرده و در منطقه دیگری رخنه کنند.»

وی افزود: «مساله بر سر جنگ میان دو ارتش نیست… ما با گروه‌های تروریستی طرف هستیم که به یک شهر یا روستا نفوذ می‌کنند. لذا این جنگ، طولانی و دشوار خواهد بود.»

رییس جمهوری سوریه در این مصاحبه حملات هوایی ارتش آمریکا به مواضع شورشیان داعش که از ماه سپتامبر در جریان است، را محکوم کرد. وی از این حمله ها به عنوان «دخالت غیرقانونی» یاد کرد که به گفته وی، تغییری در وضعیت جنگ علیه گروه حکومت اسلامی نداده است.

وی در حالی این اظهارات را بیان می کند که روز سه شنبه ۱۱ آذر، رسانه های غربی گزارشی از ردیابی یک جنگنده ایرانی در آسمان عراق منتشر کردند که وزارت دفاع ایالات متحده نیز همان روز آن را تایید کرد. در این گزارش ها به گفته‌های یک مقام وزارت دفاع آمریکا که خواسته بود نامش فاش نشود، استناد شده بود.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرده است ایران در شرق عراق دست به انجام عملیات هوایی علیه مواضع شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» (داعش) زده است. به گفته جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا این احتمالا نخستین بار است که تهران عملیات هوایی با هواپیمای سرنشین‌دار که مبدا آن داخل خاک ایران بوده، در عراق انجام داده است.

روز چهارشنبه ۱۲ آذر، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در پاسخ به سوالی درباره بمباران مواضع داعش در عراق از سوی جنگنده‌های ایرانی و همکاری ایران با گروه‌های نظامی کشورهای دیگر در این رابطه گفت: «هیچ گونه تغییری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مبارزه با گروه‌های تکفیری و کمک به دولت عراق و ارائه مشورت به منظور مقابله با گروه‌های تروریستی و تکفیری ایجاد نشده است.»

افخم بدون تکذیب صریح بمباران مواضع داعش توسط نیروهای ایرانی، در عین حال اضافه کرد: «خبرها پیرامون همکاری ایران با گروه‌های نظامی کشورهای دیگر برای مبارزه با داعش دقیق و درست نیست.»

رییس جمهوری سوریه در پاسخ به این پرسش که آیا چشم اندازی برای کناره‌گیری از قدرت به عنوان راه حل بحران این کشور می‌بیند، گفت: «حکومت مانند یک کشتی است: ناخدا نمی‌تواند در وضعیت طوفانی کشتی را ترک کند. او عرشه را ترک نمی‌کند. اگر لازم باشد که مسافران کشتی را ترک کنند، او آخرین نفری خواهد بود که عرشه را ترک می‌کند.»

مدتی است که ایالات متحده آمریکا و ائتلافی به رهبری این کشور، چندین حملاتی هوایی علیه نیروها و مواضع گروه داعش در عراق انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفته است میان دو کشور هیچ‌گونه هماهنگی برای انجام فعالیت‌های نظامی یا حملات هوایی وجود ندارد. به گفته جان کربی، آمریکا به ماموریت هوایی خود در آسمان عراق ادامه می‌دهد و این به دولت عراق مربوط است که جلوی کشمکش را در آسمان آن کشور بگیرد.

مقامات ایالات متحده چند نوبت تاکید کرده‌اند که تهران نقشی برای ایفا کردن در این نبردها دارد. با این وجود ایران ایده پیوستن به این ائتلاف را رد کرده است.