بشار اسد رییس جمهور سوریه - عکس از خبرگزاری فرانسه

بشار اسد رییس جمهور سوریه – عکس از خبرگزاری فرانسه

روزنامه السفیر لبنان به نقل از منابع آگاه نوشته است که بشار اسد رییس جمهور سوریه در چند هفته آینده به روسیه سفر خواهد کرد.

به گفته منابع آگاه، این سفر بعد از تعطیلات سال نوی میلادی و به منظور بررسی طرحی برای حل بحران در سوریه صورت خواهد گرفت.

روزنامه السفیر نوشته است که این طرح صلح پیشنهاد مشترک روسیه و ایران است.

به گفته منابع مختلف، این طرح، اعلام صرف نظر اسد از برخی اختیارات خود و توافق با برگزاری مذاکرات ابتدا در مسکو و پس از آن در دمشق را شامل می شود.

به گزارش منابع آگاه، اسامی مطرح شده برای مذاکرات که از چهره های مورد قبول دمشق در این زمینه هستند، معاذ الخطیب رئیس پیشین ائتلاف مخالفان، حسن عبدالعظیم دبیر هیات هماهنگی مخالفان و گروهش، قدری جمیل معاون نخست وزیر سابق ائتلاف مخالفان، ۱۲ حزب کرد و همچنین برخی گروه‌های تندرویی هستند که هیچ ارتباطی با داعش ندارند.

براساس این طرح، اسد همچنان وزارت دفاع و سه دستگاه امنیتی، نیروی هوایی و امنیت نظامی و امنیت کشور را در اختیار خواهد شد اما باید هیچ مانعی وجود نداشته باشد که وزیر کشور از مخالفان تعیین شود.

این طرح از سوی دیگر بازگرداندن برخی افسران ارتش آزاد سوریه به فعالیت و مطرح کردن نام مناف طلاس برای بر عهده گرفتن سمت وزیر دفاع را شامل می شود.

سفر بشار اسد به مسکو در صورت انجام، نخستین سفر وی به خارج از سوریه از هنگام آغاز بحران در این کشور در سال ۲۰۱۱ محسوب خواهد شد.

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه پیشتر در ماه نوامبر در دیدار با بعضی شخصیت‌های لبنانی گفته بود که کشورش دیدگاه روسیه را برای مذاکرات میان دولت دمشق و مخالفان بررسی می‌کند.

ولید المعلم در آستانه سفرش به روسیه گفته بود که وی دیدگاه‌های دمشق را برای حل بحران به طرف روسی ارائه می‌کند و در زمینه طرح روسیه در زمینه مذاکره میان دولت و مخالفان سوری به بحث و گفت‌وگوی بیشتری خواهد پرداخت.

ولید معلم همچنین درباره این طرح ابراز خوش بینی کرده بود.

مسکو پیشتر موافقت خود را با میزبانی نشست گفتگو بین دولت و مخالفان با هدف حل و فصل بحران این کشور اعلام کرده است.

عمران الزعبی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه هم پیش از این اعلام کرد که راهکار سیاسی در سوریه به روند مبارزه با تروریسم آسیبی نمی‌رساند.

همچنین عبدالقادر عزوز مشاور سیاسی نخست وزیر سوریه نیز روز شنبه گفت: «دولت سوریه از طرح روسیه برای حل سیاسی بحران بر اساس ‘گفت و گوی سوری – سوری’ استقبال می کند، چرا که به مواضع اصولی روسیه در احترام به مبانی حقوق بین الملل و رعایت حاکمیت ملی و استقلال کشورها پایبند است.»