بشار اسد رییس جمهور سوریه

بشار اسد رییس جمهور سوریه

بشار اسد رییس جمهور سوریه امروز در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری فرانسه خبر داد تصمیم گرفته در انتخابات آتی ریاست جمهوری در سوریه اعلام نامزدی کند و همچنین تاکید کرد جنگ با تروریسم باید محور اصلی کنفرانس ژنو ۲ باشد.

قرار است در کنفرانس بین المللی ژنو -۲ با حضور کشورهای مهم جهانی و منطقه ای، راه حلی برای بحران سوریه پیدا شود. در کنفرانس ژنو -۱، بر سر تشکیل کابینه انتقالی در سوریه متشکل از وزیران مخالفان و حامیان دولت فعلی سوریه توافق شد اما از تعیین سرنوشت و جایگاه آتی بشار اسد رئیس جمهور فعلی سوریه خودداری شد.

اسد پیشتر نیز در جمع خبرنگاران در کاخ ریاست جمهوری در دمشق تاکید کرده بود: «دلیلی نمی بینم که در انتخابات شرکت نکنم.»

وی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد: «وقتی خواست و افکار عمومی از نامزدی من حمایت می کند، من برای نامزدی در انتخابات آتی برای بار دوم تردید نخواهم کرد.»

بشار اسد ۴۸ ساله پس از مرگ پدرش حافظ اسد در سال ۲۰۰۰ به قدرت رسید. حافظ اسد برای ۳۰ سال ریاست جمهوری سوریه را به عهده داشت.

با نزدیک شدن تاریخ کنفرانس، که روز چهارشنبه ۲۲ ژانویه آغاز می شود، اسد تصریح کرد که دولتش از این مذاکرات چه انتظاری دارد.

رییس جمهور سوریه حضور معترضان به دولت در کنفرانس ژنو را رد کرد و گفت: «این گروه ها ساخته و پرداخته خارج هستند. افراد مسلح در سوریه دو گروه نیستند بلکه یک گروه هستند که سوریه با آنها مبارزه می کند و آن سازمان های تروریستی هستند.»

وی تحرکات معترضان را بیهوده خواند و گفت «دستگاه های اطلاعاتی کشورهای غربی خواستار همکاری با دولت سوریه شده اند» تا با تروریسم افراطی مبارزه کنند. با این وجود تاکید کرد دولتش با کشورهایی که «سیاست های ضدسوری» دارند همکاری نخواهد کرد.

رییس جمهور سوریه در ادامه افزود: «کنفرانس ژنو می بایست نتیجه واضحی داشته باشد و آن هم نتیجه ای در راستای مبارزه با تروریسم در سوریه است. این مهمترین تصمیمی است که کنفرانس ژنو ۲ می بایست اتخاذ کند. هر راه حل سیاسی که بدون در نظر گرفتن مبارزه با تروریسم اتخاذ شود، هیچ ارزشی ندارد.

بشار اسد افزود: «ما گام هایی رو به جلو بر می داریم اما این بدین معنی نیست که پیروزی نزدیک است. مقابله با تروریسم آسان نیست و اقدامی وقت گیر است.»

حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ نهایی شد

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به طور رسمی از ایران دعوت کرد در مذاکرات این هفته صلح سوریه شرکت کند.

بان گفت رسما از ایران دعوت کرده است که در مذاکرات حاضر شود. دبیرکل سازمان ملل متحد می گوید ایران یک نقش مثبت و سازنده در مذاکرات جدید خواهد داشت.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن تایید خبر دعوت سازمان ملل از ایران برای شرکت در این کنفرانس گفت: «کنفرانس ژنو ۲ می‌تواند زمینه‌های مناسب برای برداشتن گام‌های موثر در چارچوب راه حل های مسالمت جویانه را فراهم کند.»

در ادامه تصریح کرد: «پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم هیچ گونه پیش‌شرطی را برای حضور و مشارکت در ژنو ۲ نمی‌پذیریم و بر اساس دعوت به عمل آمده ایران بدون پیش‌شرط در این کنفرانس شرکت می‌کند.»