منابع سیاسی و نظامی گفتند که اختلافات دو طرف در پی تنش آمریکا و ایران شدت گرفت

 افرادی از نیروهای امنیتی عراق به هنگام رویارویی با شبه نظامیان داعش در رمادی – عکس از رویترز

افرادی از نیروهای امنیتی عراق به هنگام رویارویی با شبه نظامیان داعش در رمادی – عکس از رویترز

مسؤلان سیاسی و نظامی در عراق تأکید کردند که تنش بین ارتش نظامی و شبه نظامیان بسیج مردمی رو به افزایش است. آن ها اشاره کردند که اختلافات بین دو طرف گاهی اوقات پنهان و زمانی دیگر علنی است.

یک فرمانده ارشد نظامی در تماسی تلفنی که «الشرق الأوسط» از لندن با او انجام داد گفت: «شبه نظامیان بسیج مردمی تقریباً کنترل نیمی از تجهیزات و تسلیحات ارتش نظامی را در دست دارند، به این معنی که بسیج با آغاز تابستان آینده به عنوان ارتش جایگزین خواهد بود».

وی افزود که شبه نظامیان بسیج پس از شکست نیروهای نظامی در پی  اشغال شدن شهر موصل به دست سازمان داعش در ماه ژوئن (خرداد) ۲۰۱۴، با ادامه اتهام زدن به فرماندهان نظامی بر ارتش قدرت می گیرد. این منبع ادامه داد که کنترل بسیاری از محموله های اسلحه اختصاص داده شده به نیروهای نظامی  به روش های مختلفی به دست شبه نظامیان بسیج مردمی در آمده است، از جمله این که این سلاح ها غنائمی است که شبه نظامیان در نبردهای خود با «داعش» تصرف کردند، یا از طریق توافق با افسرانی که این سلاح ها را پیش از تحویل دادن به بسیج، «نامعتبر» طبقه بندی می کنند.

در خصوص نبردهای جاری در  دو بخش بیجی در استان صلاح الدین و رمادی در استان انبار، این فرمانده نظامی گفت: «زمان هر دو جنگ، هم از نظر پیشرفت و یا پسرفت، تحت تأثیر یکدیگر بودند».

از سوی دیگر یک مقام مسؤل عراقی که نخواست نامش فاش شود به «الشرق الأوسط» گفت که شبه نظامیان بسیج مردمی در ابتدا بر اساس فتوای آیت الله علی سیستانی، مرجع دینی، تشکیل شد تا پیرو دولت باشد، اما اختلاف بین دو طرف زمانی شدت گرفت که برخی شبه نظامیان بدون دستور فرمانده نیروهای مسلح (نخست وزیر) و یا فرماندهان میدانی به بسیج مردمی پیوستند.

وی افزود که این اختلافات پس از آن شدت گرفت که تنش آمریکا – ایران وارد سطح پیشرفته ای شد زیرا ایالات متحده از زمان نبردهای صلاح الدین، شرط کرد که در عملیاتی که «بسیج» در آن شرکت می کند شرکت نخواهد کرد، و به طور مداوم از مؤسسه نظامی و نیروهای پیشمرگه اعلام حمایت می کرد.

حمید الکرطانی، یکی از شیوخ استان انبار نیز به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت: «اهالی انبار، چه آن هایی که آواره شدند یا آن هایی که تحت رحمت داعش باقی ماندند، بهای این اختلافات را می پردازند، چه اختلافات بین ارتش و بسیج، یا اختلافات بین آمریکایی ها و ایرانی ها باشد.

الکرطانی افزود: «اهالی انبار آرزوی آزادی سرزمین خود به دست خود را داشته و دارند، زیرا آن ها در سال ۲۰۰۷ سازمان القاعده را که در اوج قدرت خود بود بیرون کردند، علاوه بر این آن ها مکان هایی که این سازمان در آن جا وجود دارد را می شناسند، با این حال کوتاهی دولت در مسلح کردن آن ها، و تبدیل شدن نبرد از آزاد سازی زمین و باز گشت آوارگان به مبارزات سیاسی، به ما اهالی انبار مربوط نمی شود.