صنعت نفت و گاز در ایران -آسوشیتدپرس

صنعت نفت و گاز در ایران -آسوشیتدپرس

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران از ١۶ تا ١٩ اردیبهشت ۱۳۹۳ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد. این نمایشگاه با ورود به دوران جدیدی از تعاملها و همکاریها با شعار «گسترش دیپلماسی انرژی و تقویت تولید داخلی»، از رشد ٣ برابری حضور شرکت های خارجی در مقایسه با نمایشگاه هجدهم حکایت دارد.

برپایی نمایشگاه صنعت نفت و گاز فرصت مناسبی بود تا به میان فعالان این صنعت رفته و برخی سوالات مد نظر را از زبان آنان جویا شویم. به ویژه در زمینه آینده فعالیت شرکت های چینی که به دلیل سیاست های دولت های گذشته به طور قابل ملاحظه ای در ایران رشد کرده اند.

حال قرار است در دولت تدبیر و امید، آنان به دستور وزیری که سابقه ۱۷ سال حضور را صنعت نفت ایران را دارد کوله بارشان را جمع کرده و راهی سرزمین های دیگر شوند. شرکت های چینی که در مدت زمان ۸ سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نه تنها پروژه های نفتی ایران را به سوی توسعه حرکت ندادند بلکه موجب عقب افتادگی صنعت نفت ایران و رشد حیرت آور رقیبان نفتی این کشور شدند.

البته چینی ها هم به دلیل نبود آزادی و برخی از مشکلات دیگر در کشورشان مشتاق به گفت و گو با رسانه های خارجی نیستند در نمایشگاه تهران برخی از نمایندگان شرکت ها آن هم به طور مختصر حاضر به مصاحبه شدند. همچنین به دلیل اعلام خروج چینی ها، گفت و گوهایی با سایر شرکت های خارجی داشته ایم و آنان ضمن استقبال از حضور فعالتر در صنعت نفت ایران خواهان توسعه روابط میان ایران با سایر کشور های توسعه یافته شدند.

شرکت نفت چین تنها از پروژه ای آزادگان خارج شده است

وانگ دی، مدیر عامل شرکت کروئی چین که به طور تخصصی در صنعت نفت فعالیت می کند از جمله سازندگان تجهیزات نفتی و ماشین آلات برای حفاری است که حدود ۵ سال در ایران مشغول به فعالیت است. همچنین این شرکت تا کنون در ۴۹ کشور جهان از جمله عربستان، امارات، سودان، کلمبیا، کانادا، آمریکا، روسیه، ازبکستان و قزاقستان نیز دفتر دارد و فعالیت های خود را دنبال می کند.

او در خصوص نحوه همکاری دولت وقت ایران می گوید: «نحوه تعامل و همکاری با شرکت های چینی تا به امروز خوب بوده است و به طور کلی از آغاز حضور طرف حساب های شرکت های چینی، عموما دولت ایران بوده است.»

وانگ همچنین در پاسخ به این سوال که به دلیل عدم حضور شرکت مادر نفت چین CNPC در دوره نوزدهم نمایشگاه بین المللی نفت تهران آیا فکر می کنید به پایان حضور چین در بازار ایران رسیده ایم یا خیر؟ می گوید: «هم اکنون این شرکت در ایران مشغول به فعالیت است و تنها این شرکت در یک پروژه در حوزه آزادگان به دلیل عدم همخوانی با سیاست های کلان کنار کشیده است ولی به طور کلی در صد ها پروژه دیگر مشغول فعالیت است و این به معنا ترک ایران نیست.»

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص رقابت و حضور شرکت های اروپایی نیز خاطرنشان می کند: حضور آنان برای شرکت های چینی مهم است چراکه بالغ بر ۴ سال است که با شرکت های آمریکایی رقابت می کنیم و تا به امروز ما در این رقابت برنده بوده ایم.

صنعت نفت ایران را رها نمی کنیم

اریک یانگ، یکی دیگر از فعالان صنعت نفت چین است که از سال ۲۰۱۲ فعالیت خود را با ایران آغاز کرده است او در این خصوص می گوید: ایران دارای بازار بزرگی است و ما به خوبی می دانیم در ایران پتانسیل های خوبی وجود دارد و ما نیز به دلیل تولید شیرآلات نفتی می توانیم کمک شایانی به صنعت نفت ایران کنیم. همچنین باید اعلام کرد تا به امروز علاوه بر صنعت نفت در صنایع پتروشیمی و نیروگاهی نیز فعالیت داشته ایم.

او ادامه می دهد: براساس برنامه هایی که ما داریم قرار نیست که بازار ایران را از دست دهیم و برای ثابت کردن این مهم امروز حاضر هستیم تا با شرکت های دیگر کشور های جهان به رقابت بپردازیم همچنین امیداریم که تحریم ها علیه ایران هر چه زودتر برداشته شود تا همه صاحبان و تولید کنندگان عرصه صنعت نفت راهی بازار ایران شوند و در ان شرایط است که رقابت خوبی شکل خواهد گرفت. ما تلاش داریم خودمان را ثابت کنیم همانطور که تا به امروز در کشور های کویت، امارات، انگلستان، آمریکا، عراق ، قرقیزستان و ترکیه لیاقت خود را ثابت کرده ایم.

برای رقابت آماده هستیم

خانم ویلت جیسل، مدیر بازار یابی شرکت چینی هیسن، دومین بار است که به ایران سفر می کند و فکر می کنند که شرکت آنان می توانند در بازار ایران حضور داشته باشند.

او در پاسخ به این پرسش که وزیر نفت ایران اعلام کرده که خواهان توسعه روابط با اروپایی ها است تا چین می گوید: امروز ما از رقابت با دیگر شرکت های اروپایی ترسی نداریم و این گفته وزیر ایران حاصل نبود کیفیت در فعالیت های دیگر شرکت های چینی بوده است و ما می خواهیم به گونه دیگر چین را معرفی کنیم.

این فعال صنعت نفت در چین ادامه می دهد: امروز ما به خوبی می دانیم که سابقه ذهنی خوبی از کیفت و محصولات چینی در ایران وجود ندارد اما این به معنای آن نیست که ما در چین تولیدات بی کیفت داریم بلکه ما با تولیدات خود توانسته ایم بازار بسیاری از کشور ها را در اختیار گیریم و فعالان ایرانی باید بدانند که ما در چین تولیدات با کیفیت های بسیار خوبی داریم که قصد داریم به ایران عرضه کنیم و براساس این اقدام رقابت سالم و خوبی با دیگر شرکت های دیگر که قرار است در آینده به صنعت نفت ایران وارد شوند داشته باشیم. همچنین ما امروز تمامی مدارک لازم را در راستای استاندارد را در اختیار داریم و این خود نشان دهنده کیفیت محصولات چینی است.

تا به امروز خبری در خصوص خروج نداشته ایم

لویس لی، مدیر فروش شرکت بی لیتون چین است. این شرکت از سال ۱۹۹۷در زمینه تولید انواع لوله فعالیت می کند و براساس گفته او ۸ سال است که در ایران حضور دارند.

از لی در خصوص اعلام آخرین اظهار نظر وزیر نفت ایران مبنی بر خروج چینی ها سوالی پرسیدیم و او در این خصوص بیان می دارد: از صحبت های اخیر وزیر نفت اطلاعاتی در اختیار ندارم و باید در این خصوص از مسئولان ارشد شرکت سوال کنم و از آنان مشورت بگیریم. اما الان باید بگویم که برای توسعه روابط و افزایش میزان حضور در پروژه های نفتی آمده ایم و تلاش داریم تا بازار خود را در ایران افزایش دهیم.

البته او نیز همانند خانم ویلت جیسل، ضمن انتقاد از ورود محصولات بی کیفیت از کشور چین می گوید: ما امروز در بازار بسیار از کشورها حضور داریم و استمرار این حضور نشان دهنده ارائه محصولات و خدمات با کیفیت از سوی ما است. امروز همه قیمت محصولات چینی را ارزان می دانند اما این در صورتی است که ما در کشور چند سطح تولید داریم از درجه کیفی A تا C ؛ بنابراین بسیاری از تولیدات ما هرچند از برخی از کشور ها ارزان تر است اما به معنای بی کیفیتی نیست. با این همه باید بگویم که کشور من امروز برای یک رقابت در ایران حاضر است و ما باز هم می توانیم بازار ایران را در اختیار داشته باشیم البته با ارائه خدمات و تولیدات با کیفیت.

کره می تواند جایگزین چین شود

نانگ سو کیم، مدیر فنی شرکت کانگ وی بویلر کره جنوبی است، این شرکت سازنده انواع بویلرها است و بالغ بر ۱۲ سال است که در صنعت نفت و گاز ایران و بخصوص در پارس جنوبی فعالیت می کنند.

از او در ابتدا در خصوص تحریم ها سوال کردیم که چه مشکلاتی را برای حضور آنان به وجود آورده است و کیم در این خصوص می گوید: پروژه ها با یکدیگر متفاوت است و در خصوص مشکلات و تحریم ها بستگی به پروژه ها داشته است بطوری که در برخی پروژه ها شرکت های کره ای نظیر ما بطور مستقیم توانسته اند کار کنند و در برخی پروژه های دیگر با واسطه کار های خود را هدایت کرده اند. البته نماینده ما در ایران طرف مذاکرات است و این نمایندگی مسئله بحث انتقال سرمایه را برعهده داشته است.

این فعال صنعت نفت در کره جنوبی از حضور کشور های اروپایی در صنعت نفت ایران نگران نیست و در این خصوص بیان می دارد: شرکت ما از ابتدای فاز های اولیه در پارس جنوبی حاضر بوده است و این به معنای این است که ما در بخش های مرتبط به خود بطوری انحصاری فعالیت داشته ایم و در این صنعت مشکلی از نظر رقابتی نداریم.

وی بخش تحقیق و توسعه شرکت را دلیل این عدم نگرانی می داند و می گوید: از ابتدای فعالیت در ایران ما بهترین، مناسب ترین و پیشرفته ترین تجهیزات را مورد استفاده قرار داده ایم و دلیل بالا بودن سطح کیفی ما بخش تحقیق و توسعه ای است که در اختیار داریم، امروز باید به مخاطبان نیز بگوییم که ما از اجناس چینی استفاده نکرده ایم بلکه اجناسی که ما از ان استفاده می کنیم کره ای و ژاپنی است.

همچنین باید توجه داشت که کیفیت محصولات تولیدی و خدمات ما به نسبت کشور های اروپایی و آمریکایی بهتر و ارزان تر است و تا به امروز نیز به خوبی توانسته ایم با شرکت های اروپایی رقابت کنیم. هم اکنون نیز ما در صنعت نفت شناخته شده هستیم و به خاطر قیمت های مناسبی که داریم اصلا نگران بازار رقابت در ایران و نه در هیچ کشور دیگری نخواهیم بود.

او به گفته مقامات ایران و تصمیمات جدیدی که در خصوص فعالان چینی در صنعت نفت ایران گرفته اند اشاره می کند بطوری که می گوید در خبر ها شنیده است که وزیر نفت ایران خواستار اتمام همکاری با آنان شده و فکر می کند کره می تواند حضور خوبی داشته باشد بنابراین اعلام می کند که احتمال حضور شرکت های کره ای بطور حتم در ایران زیاد است و «مطمئن باشید که شرکت های کره ای می توانند جایگزین خوبی برای شرکت های چینی باشند چراکه در پارس جنوبی این را تا به امروز ثابت کرده ایم.»

آلمان همواره برای حضور مشتاق بوده است

علی اصغری، مدیرعامل شرکت آدران دژ، نماینده و شریک تجاری شرکت اشتویلر و کرام شیمی آلمان که بالغ بر ۱۷ سال در ایران فعالیت می کند در خصوص خروج چینی ها می گوید: ۱۰۰ درصد حضور اروپایی ها برای صنعت نفت ایران مفید است و خروج چینی ها برای ما بهترین فرصت است.

در طی این سالها چین هم مشتری نفت ایران بوده است و هم حضور فعال در صنعت نفت ایران داشته است و آنان به دلیل اینکه بیشترین سرانه تولید را در جهان دارد هیچگاه به ما مبلغی را پرداخت نکرده است و این سبب شد تا ما بازاری داشته باشیم برای تولیدکنندگان چین. اما خوشبحتانه با رویکرد جدید دولت یازدهم ژنرال ها در حال بازگشت هستند و ما این را به فال نیک می گیریم و امیدوارم با توجه به رویکرد های تازه بتوانیم بار دیگر صنعت نفت را احیا کنیم.

امروز چین هم می تواند بگوید من نیز می توانم حضور داشته باشم در صنعت نفت اما دیگر خبری از فروش تجهیزات درجه سه در صنعت نفت از سوی آنان نخواهیم بود، امروز دیگر ایران حق انتخاب دارد و همین مهم سبب شده که به آینده خوشبین باشیم.