قدردانی انگلیس از شجاعت و حکمت شرکای خود در خلیج برای حل بحران یمن

ادوین سموال به «الشرق الاوسط»: از شریکانمان انتظار داریم هنگام استفاده از وتو خود را کنترل کنند

لندن: بدر القحطانی

ادوین سموال سخنگوی دولت انگلیس در امور کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا از اطمینان کشور خود به موفقیت قطعنامه پیشنهادی بریتانیا در خصوص یمن در سازمان ملل سخن گفت و مذاکرات استکهلم را گام اول برای صلح دانست.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط»، در خصوص موعد مطرح کردن این قطعنامه و محتوای آن عنوان کرد: بریتانیا عضو دائم شورای امنیت است و طبیعی است که پیشنهادی برای حل بحران یمن ارائه دهد. امیدواریم اوایل هفته دیگر این قطعنامه مورد تایید قرار بگیرد. این قطعنامه اصول اولیه توافقنامه استکهلم که گام اول برای صلح بود را در بر دارد. همچنین به باز کردن بنادر و رسیدن کمک‌های انسانی بدون خشونت و نوعی آتش بس اشاره دارد.
وی در خصوص امکان رد این قطعنامه بوسیله وتوی یکی از کشورهای عضو دائم شورای امنیت گفت: بریتانیا عضو دائم شورای امنیت است. ما سیاستی داریم که وتو را در وضعیت‌های مشخص و کاملا قاطع سیاست خارجی استفاده می‌کنیم و همین انتظار را از شریکان خود داریم. قطعا مذاکراتی میان ما و اغضای دائم شورای امنیت در این خصوص وجود دارد و مطمئنیم که این قطنامه موفق می‌شود و مورد حمایت گسترده بین‌المللی قرار می‌گیرد.
وی افزود: پیش‌نویس این قطعنامه با هدف اجرای توافقنامه استکلهم است اما استکهلم پایان ماجرا نیست؛ چرا که ما به توافقنامه‌های دیگری نیاز داریم که بر اساس اصول مورد توافق استکلهم ارائه شود. در واقع قطعنامه استکهلم تصمیماتی اساسی برای رساندن کمک‌های اساسی و ضروری انسامی به ملت یمن است.
وی در خصوص حضور جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا در سوئد گفت: این سفر نشان از اهمیتی است که سیاستمدارن بریتانیا به حل بحران یمن می‌دهد همچنین حاکی از میزان سرمایه‌گذاری بریتانیا روی این مذاکرات و همکاری آن در این زمینه است.
اما در خصوص احتمال نقض توافقنامه‌ها توسط حوثی‌ها که عادت همیشگی آنهاست گفت: نقض هرگونه قطعنامه سازمان ملل را محکوم می‌کنیم و اگر هر یک از اطراف یکی از بندها را نقض کند قطعا شورای امنیت چارچوبی برای تحریم او دارد.
وی در خصوص اینکه آیا بحران یمن در شرف حل شدن است، اظهار کرد: بریتانیا خیلی وقت پیش گفت که راه‌حل نطامی برای حل این بحران جواب نمی‌دهد. آنچه در یمن اتفاق می‌افتد چالش و بحرانی انسانی است، بریتانیا به دلیل عمق روابط تاریخی با یمن تنوع قومی، فرقه‌ای و سیاسی آن را می‌شناسد که باید آن را لحاظ کرد. نه به این معنی که قطعنامه سازمان ملل را که به استفاده متناسب از قدرت برای بازگرداندن دولت قانونی به جایگاهش اشاره دارد، رد کند. اما همه ما حتی شریکانمان سعودی و امارات متوجه هستیم که راه‌حل نظامی جواب نمی‌دهد و باید حوثی‌ها را تشویق به اجرای تعهدات خود در برابر توافقنامه استکهلم کنیم؛ چرا که پایان این تنش نیازمند حسن نیت و اجرای تعهدات است.
وی در خصوص اتهام بریتانیا به نجات حوثی‌ها از چنگ دولت قانونی یمن که به شکست دادن آنها در بندر الحدیده نزدیک بود، گفت: بریتانیا هیچ یک از اطراف درگیری را نجات نداد بلکه خواهان نجات ملت یمن از شرایطی است که در آن به سر می‌برد. حوثی‌ها متوجه شدند که باید به میز مذاکره بیایند و خود را نجات دهند.
وی ادامه داد: جامعه بین‌المللی نباید از روی حرف‌های بریتانیا، آن را قضاوت کند بلکه باید از طریق کارهایش به قضاوتش بنشیند. بریتانیا کشور سیاست عملی است و ما از لحاظ مادی، سیاسی و توسعه‌ای بسیار به یمن کمک می‌کنیم بطوریکه از سال ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ۷۰۰ میلیون دلار به آن کمک کردیم.
وی در پایان گفت: اما بحران نیازمند اموال بیشتر و کارشناسان فنی است و ما باید به شجاعت و حکمت شریکان خود در خلیج به دلیل کمک برای حل این بحران اشاره کنیم.