انتقاد بارزانی از روند انتخاب رئیس جمهور
بغداد: حمزه مصطفى

پارلمان عراق به اتفاق آرا برهم صالح، نامزد مورد حمایت اتحادیه میهنی کردستان را به ریاست جمهوری این کشور انتخاب کرد. صالح، به فاصله کوتاهی پس از انتخاب به این سمت، عادل عبدالمهدی را به عنوان نخست وزیر مأمور تشکیل دولت کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، بر اساس آمار منتشر شده از سوی تلویزیون عراق صالح توانست ۲۱۹ رای نمایندگان پارلمان را به دست بیاورد. همچنین ۲۲ نماینده نیز به ریاست جمهوری وی رای منفی دادند.
رقیب صالح در رای‌گیری مجلس، فواد حسین، نامزد حزب دموکرات کردستان عراق بود. با این حال جریان رای‌گیری با جنجال‌هایی همراه بود.
هیچ یک از دو نامزد نتوانستند در جریان مرحله نخست رای‌گیری، یک سوم آراء را از آن خود کنند؛ امری که با اعتراض مسعود بارزانی، رهبر پارت دموکرات به «شیوه رای‌گیری» مواجه شد.
پس از این مرحله، فواد حسین از شرکت در این رقابت صرف نظر کرد. با وجود آن‌که انتخاب صالح به ریاست جمهوری قطعی به‌ نظر می‌رسید، هیات رئیسه پارلمان عراق با رد این کناره‌گیری، خواستار برگزاری دور دیگری از رای‌گیری شد.
با این حال و با مخالفت اکثر نمایندگان با این نظر، رای‌گیری مجدد برگزار و صالح بدون رقیب، به‌عنوان جانشین فواد معصوم برگزیده شد.
برهم صالح ۵۸ ساله فعالیت سیاسی خود را با اتحادیه میهنی آغاز کرد. او بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ میلادی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق بود.
وی سیاستمداری پراگماتیست به شمار می‌رود که روابط خوبی هم با ایران و هم با ایالات متحده آمریکا دارد.
ریاست جمهوری در عراق مقامی عمدتا تشریفاتی به شمار می‌رود. از سال ۲۰۰۵ به بعد و پس از اجرای قانون اساسی فدرال، پست ریاست جمهوری به کردهای این کشور تعلق می‌گیرد.
رئیس جمهوری جدید عراق دانش‌آموخته رشته آمار و کاربردهای کامپیوتر در مهندسی از دانشگاه لیورپول بریتانیا است. او بنیانگذار دانشگاه آمریکایی در شهر سلیمانیه است و در حال حاضر نیز ریاست هیئت امنای این دانشگاه را بر عهده دارد.
رئیس جمهوری جدید عراق همچنین سابقه فعالیت به عنوان معاون نخست وزیر عراق طی سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ را در کارنامه خود دارد و در حد فاصل این دو دوره نیز وزیر برنامه ریزی این کشور بود.
در این میان پس از آغاز رای گیری انتخاب رئیس جمهور در مجلس عراق، مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات با انتشار پیامی رسمی از روند انتخاب رئیس جمهور شدیدا انتقاد کرد.
وی در این پیام آورده که روند انتخاب رئیس جمهور در دوره کنونی بر خلاف آنچه در سال های گذشته برگزار شده است؛ چرا که می بایست یا یک نامزد کرد از میان بزرگترین فراکسیون کردستانی مجلس انتخاب شده و یا مجموع فراکسیون های کردستانی مجلس با توافق با یکدیگر نامزد نهایی این منصب را انتخاب می کردند.
بارزانی همچنین تأکید کرده که روند کنونی انتخاب رئیس جمهور( که در آن تمامی نمایندگان مجلس و نه فقط نمایندگان کرد مشارکت دارند) قابل قبول نبوده و حزب دمکرات در این خصوص موضعی جدی را اتخاذ خواهد کرد.
رهبر حزب دمکرات کردستان، روند رای گیری در مجلس عراق برای انتخاب رئیس جمهور را غیرقابل قبول و متناقض دانست و تأکید کرد که در این خصوص حزب وی موضعی جدی اتخاذ خواهد کرد.
در ادامه برهم صالح پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهوری جدیدی این کشور، در حضور نمایندگان پارلمان سوگند ریاست جمهوری ادا کرد.
بر اساس این گزارش، وی پس از ادای سوگند ریاست جمهوری، گفت: از این پس رئیس جمهوری تمام مردم عراق خواهم بود؛ رئیس جمهوری تمامی اقشار مختلف در عراق و نه یک جبهه یا گروه معین.
رئیس جمهوری جدید عراق همچنین اظهار کرد: به قانون اساسی عراق پایبند خواهم بود و بدون شک در راستای حفاظت و حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق گام برخواهم داشت.
از سوی دیگر، برهم صالح رییس جمهور عراق عادل عبدالمهدی را مکلف به تشکیل کابینه کرد.
براساس قانون اساسی عراق عادل عبد‌المهدی از روز دوم اکتبر به مدت سی روز برای معرفی هیات وزیران به پارلمان فرصت دارد.
عادل عبدالمهدی، وزیر نفت دولت حیدر عبادی، از سیاستمداران شیعه و عضو مجلس اعلای اسلامی عراق است.
عبدالمهدی با نام کامل «عادل عبدالمهدی المنتفکی» در سال ۱۹۴۲ میلادی در بغداد به دنیا آمد. پدر وی در زمان حکومت ملک فیصل اول (نخستین پادشاه عراق مدرن) در دهه ۲۰ میلادی، یک پست وزراتی را بر عهده داشت و برای مدتی نیز به عضویت مجلس اعیان درآمد.
وی در سال ۱۹۶۳ در رشته اقتصاد از دانشگاه بغداد فارغ‌التحصیل شد و سپس در سال ۱۹۷۰ در انستیتوی بین‌المللی مدیریت عمومی پاریس تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد.
عبدالمهدی همچنین در سال ۱۹۷۲ موفق به دریافت فوق‌لیسانس اقتصاد سیاسی از دانشگاه «پواتیه» فرانسه شد.
این سیاستمدار و اقتصاددان شیعه علاوه بر زبان مادری خود، به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی تسلط دارد.
عادل عبدالمهدی همچنین برای مدتی سمت ریاست موسسه پژوهش‌های اسلامی فرانسه را عهده‌دار شد؛ همچنان که سردبیری شماری از مجلات به زبان‌های عربی و فرانسوی را بر عهده داشته است.
عادل عبدالمهدی دوست دوران کودکی احمد چلبی و ایاد علاوی است.