پیش بینی صدور قطعنامه ای از سازمان ملل در حمایت از دولت السراج… کوبلر تونس را به سمت تحکیم توافق الصخیرات سوق می دهد

ماتین کوبلر فرستاده سازمان ملل به لیبی به هنگام حضور یافتن در نشست تونس بین نمایندگان شوراهای شهر لیبی و دولت آشتی ملی – عکس از خبرگزاری فرانسه

ماتین کوبلر فرستاده سازمان ملل به لیبی به هنگام حضور یافتن در نشست تونس بین نمایندگان شوراهای شهر لیبی و دولت آشتی ملی – عکس از خبرگزاری فرانسه

در حالی که پیش بینی می شود سازمان ملل متحد امروز در خصوص امضای توافق صلح لیبی که اخیراً در تفریحگاه الصخیرات در مغرب به امضا رسید، قطعنامه ای صادر کند، منابع دیپلماتیک گفتند که همزمان برخی کشورهای غربی قصد دارند حملاتی هوایی بر ضد مواضع سازمان های تروریستی فعال در لیبی، به خصوص سازمان داعش انجام دهند.

ابراهیم الدباشی، نماینده لیبی در سازمان ملل از مقر کار خود در نیویورک به «الشرق الأوسط» گفت، پیش بینی می کند به زودی حملات هوایی انجام شود، اما زمان احتمالی حملات را مشخص نکرد. الدباشی در پاسخ به سوالی در مورد کشورهایی که خود را برای این حملات آماده می کنند، گفت: «ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و ایتالیا هستند». وی افزود: «قطعنامه ۲۲۱۴ سازمان ملل از تمامی کشورها می خواهد با تروریسم در لیبی مبارزه کنند، و این یک دستور روشن است و تنها کاری که کشورهای مختلف به آن نیاز دارند، اطلاع قبلی به دولت لیبی و هماهنگی با آن است».

الدباشی گفت انتظار دارد که امروز (سه شنبه) قطعنامه ای از سازمان ملل صادر شود که در آن از امضای توافق صلح لیبی بین طرف های درگیر استقبال کند، و بر عزم خود برای به رسمیت شناختن دولت آشتی ملی در صورتی که به عنوان تنها سلطه مشروع در لیبی تشکیل شود تأکید کند. وی افزود که پیش نویس این قطعنامه که توسط هیئت بریتانیایی تدوین شده است، هنوز هم مورد بحث بین کشورهای عضو سازمان است. این پیش نویس خواستار سرعت بخشیدن به تشکیل دولت آشتی ملی به ریاست فایز السراج، و پایان یافتن از وضع ترتیبات امنیتی  برای اطمینان از ثبات کشور است.

از سوی دیگر، مارتین کوبلر فرستاده سازمان ملل به لیبی، در راستای تلاش برای گسترش زمینه پشتیبانی توافق الصخیرات، بعد از ظهر روز گذشته در یکی از هتل های  حومه شمالی پایتخت تونس، با نمایندگان شوراهای شهرداری لیبی و شورای ریاست جمهوری در دولت آشتی ملی دیدار کرد.