قاهره: ولید عبدالرحمن
«الازهر» برنامه‌هایی در جهت مقابله با مشکل بالا رفتن آمار طلاق در مصر وکنترل آن راه اندازی کرده است.
به گزارش الشرق الاوسط، دیروز (یکشنبه) برنامه « وعاشروهن بالمعروف”( با ایشان به شایستگی رفتار کنید) که الازهر ۵ ماه پیش برای آگاه سازی در زمینه کاهش طلاق آن را راه اندازی کرده بود به مرحله اجرا رسید.
این کار توسط مرکز رسانه‌ای الازهر و مرکز جهانی فتوای الکترونیکی آن انجام شد تا از طریق آن در زمینه علل طلاق و آسیب‌های آن اطلاع رسانی کرده و راهکارهایی برای تشکیل خانواده سالم ارائه شود.
دکتر اسامه الحدیدی مدیر مرکز جهانی فتوای الکترونکی الازهر در گفتگویی که با الاشرق الاوسط داشت گفت این موج آگاه سازی در راستای تلاش‌های الازهر برای حفاظت از «کانون خانواده مصری» و حل مشکلات آن راه اندازی شده است.
وی افزود آنها توانسته‌اند از طریق این برنامه، در عرض ۵ ماه ۶۰۰ خانواده را دوباره گرد هم آورند. همچنین قرار است که در عرض مدت کوتاهی باعث مصالحه زوج های بسیاری شوند.
موج آگاه سازی «وعاشروهن بالمعروف» بر علل طلاق و راه‌های مبارزه با آن تمرکز کرده و در زمینه کاهش میزان آمار طلاق عمل می‌کند.
این اقدامات در راستای برنامه‌های حمایتی واجتماعی الازهر انجام صورت می‌گیرد که با نقش آموزشی و دینی آن تلفیق می‌شود.
الحدیدی افزود که برنامه «وعاشروهن بالمعروف» عبارت است از ویدئوهای کوتاهی که اعضای گروه فتوای الازهر در حدود سه دقیقه ضبط کرده‌اند.
وی گفت این ویدئوها در رابطه با مشکلات زوجین صحبت می‌کند مثلا اگر «روزمرگی» و یا «شبکه های اجتماعی»علت طلاق باشد یکی از اعضای گروه فتوا در خصوص آن چند دقیقه‌ای صحبت کرده و راهکارهایی برای آن ارائه می‌دهد.
در رابطه با این برنامه الحدیدی همچنین عنوان کرد که علاوه بر ویدئوها، ملاقات‌هایی حضوری با زوجین نیز صورت می‌گیرد و از ابتدای آوریل گذشته این عملیات باعث رجوع ۶۰۰  زوج به هم شده است.
وی افزود مشکل ۲۸۰ مورد از این زوجین از طریق ملاقات حضوری و مابقی از طریق مکالمات تلفنی حل شده است. گاهی اوقات این مکالمات بیش از ۲ ساعت طول می‌کشید تا ریشه مشکل پیدا شده و به راه حلی برای آن برسند.
مرکز جهانی فتوای الکترونیکی الازهر در آوریل گذشته واحدی تحت عنوان « وحده لم الشمل»(پیوستن) برای بررسی مشکلات خانوادگی احداث کرد که اعضای آن با از طریق ملاقات حضوری و یا تلفنی با زوج‌ها ارتباط برقرار کرده تا علل طلاق را مشخص کرده و راه حلی برای آنها بیابند.
این واحد از طریق سیستم‌های الکترونیکی، پیام‌های رسانه‌ای و برنامه‌های آگاه سازیِ خود، سعی در بالا بردن آگاهی افراد در زمینه ارزش مودت و انسجام خانوادگی دارد و هدف آن ایجاد مصالحه میان زوج‌ها و جلوگیری از طلاق آنهاست.
این واحد در صدد کاهش آمار طلاق و تبعات زیانبار اجتماعی آن و همچنین حمایت از کانون خانواده است.
برنامه‌های «وعاشروهن بالمعروف» و«وحده لم الشمل» به دستور شیوخ الازهر و با راهنمایی دکتر احمد طبیب رئیس الازهر راه اندازی شد.
دکتر احمد طبیب از اعضای الازهر دعوت کرد که با تخصص‌های مختلف خود به میان مردم بروند تا مشکلات آنها را جویا شده و راهکارهایی اساسی و واقعی برای آنها – به خصوص در رابطه با مساله بالارفتن آمار طلاق میان زوج‌های جوان- بیابند.
شایان ذکر است که برنامه‌های مذکور اولین اقدام الازهر برای حفاظت از کانون خانواده نبوده بلکه سال گذشته برنامه‌ای تحت عنوان  «الحیاه الزوجیه: حقوق وواجبات»(زندگی زناشویی: حقوق و وظایف) به مدیریت دکتر عباس شومان وکیل سابق الازهر و دبیر کل کمیته علمای بزرگ مصر راه اندازی شد که طی آن درس‌های روزانه، انجمن‌ها و جلسه‌هایی برای جوانان در مصر دایر شده بود. به اضافه اینکه در خود الازهر جلسات علمی پیرامون محافظت از کانون خانواده در مقابل چالش‌های معاصر برگزار می‌شد.