مین ناصر مدیر اجرایی شرکت «آرامکو»ی سعودی از خرید منابع گاز طبیعی در ایالات متحدهٔ آمریکا و صرف میلیاردها دلار در آنجا جهت تبدیل شدن سعودی به یکی از بازیگران اصلی بخش گاز خبر داد.
به گزارش الشرق الاوسط، وی عنوان کرد شرکتش خواهان این است که سرمایه‌گذاری‌های خود را در آمریکا افزایش دهد و در حال حاضر موتیوای تگزاس بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت آمریکایی را در اختیار دارد.
وی همزمان با شرکت در همایش اقتصاد جهانی داووس در سوئیس گفت: برای صرف ۱۰ میلیارد دلار دیگر در مجتمع موتیوای پالایش به توافق رسیدیم.
وی ضمن تأکید بر تمایل آرامکو به افزایش سرمایه‌گذاری در ایالات متحدهٔ آمریکا تأکید کرد راه این شرکت برای جذب بخش‌های گاز در کل زنجیرهٔ ارزش باز است.
وی در نوامبر گذشته اعلام کرد که استراتژی توسعه‌ای آرامکو در بخش گاز نیازمند ۱۵۰ میلیارد سرمایه‌گذاری طی ۱۰ سال آینده است و شرکت برای افزایش تولیدات خود جهت تبدیل شدن به منبعی برای گاز برنامه‌ریزی می‌کند.
وی ذکر کرد که سرمایه‌گذاری در بخش گاز و پتروشیمی آمریکا به دلیل در دسترس بودن منابع ایتان بسیار سودآور است.
وی افزود: در زمینهٔ گاز ما تبدیل به یکی از بازیگران اصلی آن در سطح جهان خواهیم شد.
گفتنی است «آرامکو» تولید کنندهٔ بزرگ گاز است اما بیشتر تولیدات آن در داخل سعودی مصرف می‌شود به همین دلیل این شرکت سعی دارد تا طی ۱۰ سال آینده تولید گاز خود را با تولید روزانه ۲۳ میلیارد فوت مکعب دارد افزایش دهد این در حالی است که هم‌اکنون میزان تولید آن ۱۴ میلیارد فوت مکعب است.
سعودی که بزرگ‌ترین تولید کنندهٔ نفت خام در جهان است خواستار تنوع ترکیب انرژی و افزایش سهم گاز خود از ۵۰ درصد کنونی تا ۷۰ درصد طی ۱۰ سال آینده است.
«آرامکو» همچنین در نظر دارد تا در زمینهٔ پتروشیمی در جهان پیشرو شود و طرح‌هایی برای توسعهٔ عملیات پالایش و تولید پتروشیمی دارد.