قرقاش: برای ساختن آینده‌ای که صلح در آن حاکم است روابط اعتمادآمیز میان کشورها ضروری است

گردهم‌آمدگان در ابوظبی پایتخت امارات، در «همایش دیپلماتیک ۲۰۱۸ در ابوظبی» ضرورت یافتن راه‌حل‌هایی برای مهم‌ترین چالش‌های دیپلماتیک و مسائل معاصر بین‌المللی را در سایه تحولات سریع برای بازتعریف آینده دیپلماسی بررسی کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، در این همایش که آکادمی دیپلماتیک امارات با حمایت شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه و همکاری‌های بین‌المللی امارات به مدت دو روز برگزار می‌کند، بیش از ۳۰۰ وزیر، سفیر و اندیشمند و شخصیت دانشگاهی جهانی و کارشناس در امور دیپلماسی و روابط بین‌الملل حضور داشتند.
انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات گفت: «روابطی که بر مبنای اعتماد میان کشورها و دیپلمات‌ها که آنها را نمایندگی می‌کنند، برای ساختن آینده‌ای صلح آمیز، سرنوشت ساز و ضروری است. ما تلاش می‌کنیم از راه دیپلماسی اماراتی، هویت و شخصیت ملی خودمان را به عنوان کشوری که بر گشایش و تسامح و اعتدال ایمان دارد معرفی کنیم. کشوری که به اهمیت نزدیک کردن افکار و نظرها واقف است مشروط به اینکه نوآورانه و رو به آینده باشد».
او اشاره کرد همایش دیپلماسی ابوظبی نه تنها مفاهیم جدید دیپلماتیک عرضه می‌کند، بلکه اثرگذاری دیپلماسی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی میان دیپلمات‌ها و همتایان‌شان از سراسر جهان را، تقویت می‌کند.
این همایش موضوعات متعددی را بررسی کرد از جمله: ایجاد فضای مناسب برای زنان دیپلمات در حوزه فعالیت، مهم‌ترین توان‌ها و مهارت‌های لازم که دیپلمات‌های آینده باید داشته باشند تا در کارشان موفق شوند، برترین کارکردها و راه‌های کاربردی در آموزش دیپلماسی، به کارگیری تکنولوژی و استفاده از آن در فعالیت دیپلماتیک و اجرای برنامه موثر در زمینه دیپلماسی فرهنگی و عمومی.
ریم الهاشمی وزیر مشاور در امور همکاری‌های بین‌المللی در جلسه افتتاحیه این همایش گفت، همایش دیپلماسی ابوظبی فرصتی است اساسی برای گفت‌وگوی سازنده و هدفهمند که می‌تواند دیپلماسی امارات و همکاری بین‌المللی را تقویت کند.
او تأکید کرد، دیپلماسی وقتی موفق می‌شود که بر اعتماد و روابط سنجیده مبتنی براساس احترام و تفاهم قرار بگیرد.
از سوی دیگر برناردینو لیون رئیس آکادمی دیپلماسی امارات گفت: «همایش دیپلماسی ابوظبی هر ساله برگزار می‌شود و به بررسی مسائل و چالش‌هایی که کار دیپلماتیک با آنها روبه روست و عرضه راه حل‌های مناسب محدود نمی‌شود بلکه از این سطح فراتر می‌رود تا ابزاری برای اجرایی ساختن نتایج بحث‌ها در همایش تهیه ‌کند».
او افزود، دیپلمات‌ها تلاش می‌کنند از راه این همایش با مهم‌ترین رویکردهای جهانی و تبادل افکار و خبره‌ها و دیدگاه‌ها آشنا شوند تا راه حلی مطلوب برای مسائل مشترک بیابند».