تصویری از بازار بورس تهران - عکس از جوان آنلاین

تصویری از بازار بورس تهران – عکس از جوان آنلاین

اولین بار در ۸ سال گذشته، قانون بودجه ایران اوایل هفته گذشته به موقع در مجلس این کشور به تصویب رسید. دولت گذشته در ایران، لایحه بودجه سال اول خود را با حدود ۴۰ روز تاخیر و بودجه سال آخر را با ۸۴ روز تاخیر تحویل مجلس داد، اقدامی که طیفی گسترده از مشکلات مالی را در اداره کشور موجب شد.

بودجه انقباضی امسال در ایران با افزایش حدود ۲۰ درصدی با احتساب تورم ۳۸ درصدی سال گذشته کوچک تر شده است. در این میان، با احتساب افزایش بودجه در مجلس از آنچه پیشنهاد دولت بود و اتکای بودجه به صادرات یک میلیون بشکه ای نفت که بهای آن در بودجه یکصد دلار در نظر گرفته شده است، صادرات میعانات گازی باید هفت برابر افزایش یابد که دور از انتظار به نظر می رسد.

همچنین با مسکوت گذاشتن قانون حذف یارانه ها تا خرداد ماه آینده قیمت بسیاری از اقلام از جمله حامل های انرژی بلاتکلیف باقی ماند.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در جلسه روز یکشنبه مجلس ایران، با حذف بودجه ۵۱ موسسه و نهاد که موسسات فرهنگی غیر دولتی و حقوقی توصیف می شوند، مخالفت شد. حذف بودجه این موسسات در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تصویب شده بود.

سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، بسیج دانش‌آموزی، جشنواره فیلم عمار، بنیاد حکمت اسلامی صدرا به ریاست محمد خامنه‌ای، برادر بزرگتر آیت الله خامنه ای، بعثه مقام رهبری در حج و زیارت و دانشگاه امام صادق از جمله این موسسات هستند.

نتایج حاصل از بررسی هیات کارشناسی اعزامی صندوق بین المللی پول که چهارشنبه این هفته منتشر شد، وضعیت میان‌ مدت اقتصاد ایران را با توجه به توافق اخیر با گروه ۱+۵ ، رو به بهبود ‌ارزیابی کرده و ضمن تایید روند نزولی تورم در ایران، کاهش بیشتر آن را منوط به تداوم سیاست‌های انقباضی پولی دانسته است.

اما درگزارش اخیر این نهاد ملی بین المللی آمده است: “در حالی که کشور ایران با خطر رشد پایین و تورم بالا مواجه است، ناچار به اجرای اصلاحات جدی در اقتصاد است تا ثبات، سرمایه گذاری و بهره وری را افزایش بدهد.” در پی آن این هیئت، توصیه هایی داشته که اغلب هم راستا با سیاست های اقتصادی دولت جدید هستند.

اهم توصیه های صندوق بین المللی پول به ایران را می توان این گونه برشمرد.

• ادامه سیاست های انقباض پولی با توقف رشد طرح هایی همچون “مسکن مهر”
• کاهش کسر بودجه
• تک نرخی شدن مجدد ارز
• امکان رقابت بخش خصوصی
• جایگزینی درآمدهای مالیاتی با درآمد های نفتی
• توقف پرداخت یک سویه یارانه به تمام اقشار

داوود دانش‌ جعفری ، وزیر پیشین اقتصاد ایران حدود دو هفته پیش در گفتگویی با هفته نامه تجارت فردا با اشاره به ضرورت مقابله با رکود فعلی دامن‌ گیر اقتصاد کشور گفته بود: “در حال حاضر نمی‌توان با نگاه به روند کوتاه‌ مدت کاهش تورم ماهانه از خروج ایران از شرایط تورمی سخن گفت و مسائل خاص رکود تورمی هنوز هم وجود دارد. با این حال او معتقد است که در صورت مدیریت مناسب، مشکلات اقتصاد ایران قابل حل است. او با اشاره به لزوم افزایش صادرات غیرنفتی برای افزایش تقاضای کل در اقتصاد کشور می‌گوید دولت نباید مواضعی مثل موضع ارزی خود را کنار بگذارد و روند رو به رشد صادرات غیرنفتی را محدود کند.”

در بورس تهران و در پی آشفتگی هایی که نرخ خوراک صنایع پتروشیمی همچنان در بورس ایجاد کرده است، مدیرعامل بورس تهران گفت: نماد شرکت های پتروشیمی گازی تا زمان تعیین تکلیف و تایید نهایی قیمت خوراک بسته خواهد ماند.

مدیرعامل بورس تهران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: باید قیمت جدید خوراک مجتمع های پتروشیمی گازی تایید و نهایی شود تا بتوان نماد این شرکت ها را در بورس بازگشایی کرد.

حسن قالیباف اصل افزود: نماد این شرکت ها زمانی که قیمت های مصوب مجلس وارد فاز اجرایی شود می توانند یک بار دیگر باز شده و خرید و فروش به روال عادی خود باز گردد.

به گزارش شانا پیشتر نیز معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد توقف نماد پتروشیمی ها گفته بود: سردرگمی و دستپاچگی سهامداران پس از مصوبه مجلس مبنی بر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها، علت اصلی توقف نماد این گروه بود.

در پی آن در آخر هفته مدیریت بازار فرابورس ایران در خبری اعلام کرد قصد دارد ۱۴ نماد فعال در بازار پایه عادی را از ابتدای اسفند ماه به بازار پایه توافقی منتقل کند. به گزارش خبرنگار ایلنا، بعد از پایان معاملات روز پنج شنبه تعدادی از معترضان مربوط به سهامداران ۱۴ شرکتی که قرار است نمادشان از اول اسفند ماه از بازار پایه به بازار توافقی انتقال یابد در مقابل سازمان بورس تجمع کردند و نسبت به ادامه افت قیمت سهام اعتراض کردند.

بنا بر این گزارش برخی از معترضین پلاکاردهایی با عنوان استعفای رییس سازمان بورس اوراق بهادار تهران در دست داشتند. همچنین طی نامه ای سرگشاده برخی از سهامداران از رهبر ایران استمداد کردند.

در راستای توافق ایران و ۱+۵ خبرگزاری رویترز روز چهارشبنه این هفته اعلام کرد: پس از ژاپن اکنون کره‌ جنوبی هم پول نفت ایران را پرداخت می‌کند. به گزارش رویترز،مشخص نیست کره‌ جنوبی چه میزان پول به ایران پرداخت خواهد کرد، اما پولی که بانک مرکزی ایران تا آخر سال ۲۰۱۳ میلادی در دو بانک‌ کره‌ جنوبی داشته ۵.۶ میلیارد دلار است.

در همین راستا، ۱۰۴ عضو کنگره آمریکا روز چهارشنبه در نامه ای با تحریم بیشتر ایران مخالفت کردند. به گزارش هافینگتون پست این ۱۰۴ عضو کنگره که ۴ تن از آنان از حزب جمهوریخواه هستند، در این نامه تاکید کرده اند که باید به رویکرد دیپلماتیک در قبال حل و فصل برنامه هسته ای ایران فرصت لازم داده شود.

با این وجود اوباما رییس جمهور ایالت متحده آمریکا در دیدار با همتای فرانسوی خود با اشاره تلویحی به سفر هیئت بلند پایه اقتصادی فرانسوی به ایران، اعلام کرد اگر شرکتی قوانین تحریم را نقض کند ما همچون تلی از آجر بر سرش خراب می شویم.