«برادر روحی» برنده جایزه «گنکور شرق»

با حضور طاهربن جلون؛

«هیئت داوران دانشجویی» ویژه جایزه ادبی فرانکفونی منطقه‌ای «انتخاب گنکور ۲۰۱۸ شرق» را به رمان «برادر روحی» نوشته دیوید دیوب اهدا کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، برنامه ریزی و مدیریت این جایزه توسط«سازمان دانشگاهی فرانکفونی در خاورمیانه» و«مرکز فرانسوی لبنان» انجام می‌شود.
جایزه در «نمایشگا کتاب فرنکفونی» در مرکز بین المللی نمایشگاهی بیروت در «البیال» تقدیم شد.
کتاب در مرحله دوم رأی گیری و با کسب ۲۲ رأی از مجموع ۳۷رأی انتخاب شد.
هیئت داوران مرکب از ۳۷ عضو به نمایندگی از ۳۳ دانشگاه از ۱۲ کشور در منطقه خاورمیانه بود. کشورها عبارت بودند از: جیبوتی، مصر، امارات متحده عربی، اتیوپی، عراق، ایران، اردن، لبنان، فلسطین، سوریه و مملکت عربی سعودی.
مشارکت دانشجویان از اردن، عراق و خارطوم با کمک و حمایت سفارت‌های فرانسه در آن کشورها امکان پذیر شد.
اعلام جایزه به دو زبان عربی و فرانسوی توسط دو تن از کم سن و سال‌ترین دانشجویان و در حضور طاهربن جلون عضو «آکادمی گنکور» و ویرونیک اولمه برنده جایزه «گنکور» جهانی سال ۲۰۱۷ صورت گرفت.
براساس سنت موجود، برنده جایزه «انتخاب گنکور شرق» سال ۲۰۱۸ به «نمایشگاه کتاب فرانکفونی آینده در بیروت» دعوت می‌شود و رمانش به زبان عربی ترجمه می‌شود.
تلاش‌ و برنامه ریزی در چارچوب جایزه در طول سال ۲۰۱۹ در کشورهای منطقه از طریق فضای مجازی فرانکفونی وابسته به سازمان دانشگاهی فرانکفونی و مراکز فرانسوی ادامه می‌یابد.
روال این جایزه بدین صورت است که در ابتدا رمان‌ها خوانده می‌شوند و پس ازانتخاب دوم آکادمی «گنکور» از سوی کمیته‌های دانشجویی متشکل از دانشگاه‌های خاورمیانه طبقه بندی می‌شوند.
همه کارها به طور سالانه و در جلسات در بسته در چارچوب نمایشگاه کتاب فرانکفونی در بیروت اجرا می‌شوند و نام برنده جایزه در حضور عضو «آکادمی گنکور» اعلام می‌شود.

الشرق الاوسط:
Related Post