صادرات نفت ایران - عکس از ایرنا

صادرات نفت ایران – عکس از ایرنا

با وجود آن مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ ادامه و لغو بخشی از تحریم های غرب علیه ایران از موفقیت های توافق اولیه این مذاکرات در ماه نوامبر بود، ایران اعلام کرده میلیاردها دلار از درآمد این کشور از محل صادرات پتروشیمی در کره جنوبی بلوکه شده است.

احمد مهدوی، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، خبر داد: «با وجود لغو برخی از تحریم‌ها هنوز میلیاردها دلار منابع ارزی حاصل از صادرات پتروشیمی در کره جنوبی بلوکه شده است.»

به گفته این مقام ایرانی، با وجود آن که توافق موفقت ژنو در ماه نوامبر راه را برای نقل و انتقالات مالی ایران باز کرده، کره جنوبی تحریم های بین المللی را دلیل اصلی بلوکه کردن این بخش از درآمد ایران عنوان کرده است.

مهدوی با تاکید بر اینکه هم اکنون مشکلات نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی باقی مانده است، گفت: «کره‌ای ها هم اعلام می‌کنند هنوز بخشنامه لغو تحریم‌ها به آنها ابلاغ نشده است.»

وی که در جمع فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی سخن می گفت، تحریم ها را تنها دلیل محدود بودن درآمدهای نفتی ایران نخواند. مهدوی با اعلام خبر خروج سرمایه گذاران عمان و هند از طرح های پتروشیمی ایران، تشریح کرد: نا مشخص بودن قیمت و فرمول خوراک در بلند مدت علت اصلی خروج سرمایه گذاران عمانی و هندی از طرح های پتروشیمی ایران است.»

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران تدبیر اندیشیده شده از سوی ایران چنین تشریح کرد: «با تخفیف در فروش خوراک به طور همزمان برای صنایع بالادستی و صنایع تکمیلی پتروشیمی در نظر گرفته شود.»

در حال حاضر ایران ۱۶ درصد ذخایر گاز طبیعی و ۱۹ درصد ذخایر نفت خام جهان را در اختیار دارد. این امر از ایران بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان می سازد.

با این وجود، این مقام مسئول اظهار داشت: «در طول چند سال گذشته به طور متوسط سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد از محل تولید و صادرات نفت خام در اختیار داشتیم اما این منابع عظیم ارزی هیچگاه در خدمت تولید و صنعت کشور قرار نگرفت. این این زیرساخت ها برای توسعه، تولید و رشد صنایع هیچگاه به طور کامل ایجاد نشد.»

بهای بالای نفت در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، رییس جمهور پیشین ایران، با وجودی که سالانه حدود یکصد میلیارد دلار ارز برای بانک مرکزی به ارمغان آورد، اما نتوانست سه معضلات بنیادی اقتصاد کشور را کنترل کند، یا اینکه زخم اقتصادی را از سطح نگران کننده دو رقمی، به یک سطح تک رقمی التیام دهد.

بر اساس توافق‌نامه موقت ژنو که سوم آذر ماه پارسال منعقد شد، ایران پذیرفت داوطلبانه بخشی از فعالیت‌های هسته ای اش را در برابر لغو بخشی از تحریم‌‌ها معلق کند.