منامه – شرق الاوسط

چهارمین دادگاه بزرگ کیفری بحرین روز ۱۹ اکتبر را برای بررسی پرونده گروه «سرایا الاشتر»‌ (گردان های اشتر» تعیین کرد. اعضای این گروه متهم به تشکیل هسته تروریستی به منظور حمله به ماموران امنیتی و مسئولان بلند پایه و نهادهای خارجی در بحرین هستند.

 عیسی الرویعی دادستان جرایم تروریستی بحرین در بیانیه ای روز پنجشنبه (۷ سپتامبر) گفت تحقیقات دادسرای ویژه جرایم تروریستی درباره حادثه بمبگذاری یک اتوبوس حامل ماموران پلیس در تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۱۷ در خیابان ملک حمد به پایان رسید. چند مامور در این حمله زخمی شدند. در جریان این حمله ۲۵ نفر از جمله ۱۴ زندانی متهم به تشکیل و عضویت در یک گروه تروریستی و بمبگذاری و شروع به جرم قتل و دوره دیدن ساخت و بکارگیری اسلحه و مواد منفجره بدون مجوز و حمایت مالی از یک گروه تروریستی و تخریب اموال دولتی شدند. وی افزود که تاریخ بررسی این پرونده در چهارمین دادگاه بزرگ کیفری روز ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷ تعیین شده است.
این بیانیه افزود «دادسرای عمومی گزارشی توسط اداره تحقیقات جنایی در خصوص تشکیل یک گروه تروریستی در بحرین و استمرار فعالیت برخی از مسئولان بلند پایه گروه تروریستی موسوم به «سرایا الاشتر» در بحرین دریافت کرد. در این گزارش آمده است که اعضای این گروه به عضو گیری برای تاسیس گروه تروریستی جدیدی در بحرین می پردازند. این افراد در ایران و عراق برای به کارگیری اسلحه و ساخت مواد منفجره و نحوه زیر نظر گرفتن تحرکات خودروهای پلیس و چهره های بلندپایه امنیتی و تاسیسات حیاتی بحرین و ساخت انبارهای تسلیحاتی برای پنهان کردن اسلحه و مواد منفجره قاچاقی از خارج کشور و به کارگیری آن در حملات تروریستی آموزش دیده اند.
اعضای این گروه جدید تروریستی افرادی آموزش دیده و ماهر در انجام حملات تروریستی و حمله به چهره های بلند پایه در دستگاه های امنیتی بحرین هستند. این افراد همچنین برای حمله به موسسات خارجی در کشور و انفجار و بمب گذاری در چندین نقطه به منظور ایجاد ناامنی و هرج و مرج و وحشت دوره دیده اند. کما اینکه این گروه با انواع اسلحه مجهز بوده و از توانایی مالی کافی برای انجام حملات تروریستی برخوردارند.

نتایج تحقیقات امنیتی نشان داد که ۲۵ نفر در این هسته تروریستی عضویت دارند. ۱۴ نفر بازداشت شده و بقیه مورد تعقیب قرار گرفته اند. افراد متهم به تشکیل و انضمام به گروه تروریستی و بمبگذاری و شروع در جرم قتل و آموزش به کارگیری اسلحه و دراختیار داشتن و ساخت و استفاده از اسلحه گرم بدون مجوز و حمایت مالی از گروه های تروریستی و تخریب اموال دولتی اعتراف کرده اند.
وی افزود تحقیقات دادستانی جرایم تروریستی با استناد به شهادت قربانیان و بازپرس و گزارش های پزشکی و فنی و بازسازی صحنه جرم با شماری از متهمان تنظیم شده است.
گفتنی است که «سرایا الاشتر» یک گروه تندرو و تابع ایران است. به گفته منابع امنیتی بحرین این گروه تروریستی در اواخر سال ۲۰۱۲ تاسیس شد. دو تن از سران بلندپایه این گروه احمد یوسف سرحان با اسم مستعار «ابو منتظر» و جاسم احمد عبدالله با اسم مستعار «ذو الفقار» در ایران به سر می برند. این دو نفر در چندین حمله تروریستی و جذب نیرو  در بحرین دست دارند.
دو نفر دیگر از سران این گروه به نام های حسین جعفر عبد الله و فاضل محمد علی تسهیلاتی برای سفر عباس حسن احمد صالح و عبد الله محمد عبد الله حسین به عراق برای آموزش نظامی و ساخت مواد منفجره در راستای فعالیت در گروه تروریستی ایجاد کردند.
عربستان سعودی و امارات و بحرین و مصر بعد از قطع رابطه با قطر فهرستی تهیه کردند که در آن نام افراد و سازمان های تروریستی که عامل تهدیدی برای امنیت و ثبات چهار کشور یاد شده و دیگر کشورهای منطقه هستند درج شده است. این گروه ها و افراد مورد حمایت قطر هستند. شش گروه تروریستی درج شده در این فهرست در بحرین فعالیت می کنند که یکی از آنها همین گروه «سرایا الاشتر» است.