بحرین: نتیجه انتخابات پارلمانی اعلام شد

انتخابات بحرین – آسوشیتدپرس

نتیجه دور دوم انتخابات پارلمانی بحرین و شوراهای این کشور که روز شنبه برگزار شده بود، اعلام شد. این کشور برخلاف اعلام تحریم از سوی مخالفان، شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات بود.

دست کم ۴۹ حوزه انتخابی تا ساعت ۸ شب روز شنبه پذیرای مردم بودند. بحرینی ها در این دور از انتخابات برای تعیین سرنوشت ۳۴ کرسی پارلمان از ۴۰ کرسی موجود پای صندوق های رای حاضر شدند. رای گیری دور اول انتخابات برای تعیین تکلیف همه کرسی ها کافی نبود. در این رای گیری بیش از ۵۲ درصد مردم شرکت کردند و ضمن رای دادن به نمایندگان خود ۲۱ نماینده شورای محلی را هم تعیین کردند.

عبدالله البوعینین، رییس نهاد برگزار کننده انتخابات بحرین، در کنفرانسی خبری به الشرق الاوسط گفت: انتخابات طبق برنامه و بدون هیچ حادثه امنیتی برگزار شد.

حوزه های انتخاباتی در ساعت مقرر آغاز به کار کردند و در ساعت مقرر به کار خود پایان دادند. با حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای کمیسیون انتخاباتی را بر آن داشت تا افراد بیشتری را به حوزه ها بفرستند.

البوعینین گفت: «در انتخابات روز ۲۲ نوامبر چندین مورد درخواست بازشماری آرا دریافت شد. به آن موارد هم در اسرع وقت رسیدگی شد.»

گزارش های رسانه حاکی از آن بود که برخی نامزدها در اعتراض به نتیجه انتخابات، پس از اعلام نتایج رای اولیه، اعلام برکناری کردند. البوعینین تاکید کرد، این حرکت قانونی نبوده است. طبق قانون نامزدها حق داشتند تا تاریخ ۱۲ نوامبر از انتخابات کناره بگیرند. این عمل پی از اعلام نتایج غیرقانونی بود.

شیخ خالد بن علی الخلیفه، وزیر دادگستری بحرین هم در این کنفرانس خبری حاضر بود.

وی از انتخابات به عنوان محور جدید سیاسی در این کشور یاد کرد که با استقبال گسترده مردم رو به رو شد.

وزیر دادگستری خطاب به گروه های مخالف که انتخابات را تحریم کرده بودند، گفت: «آنان که نمی خواهند در آینده سیاسی کشور سهیم باشند تنها خودزنی کردند.»

این انتخابات، تازه ترین رای گیری در بحرین از زمان اعتراضات سال ۲۰۱۱ بود. از زمان بحرین شاهد اعتراضات و تغییرات سیاسی بسیاری بود. اصلاح قانون اساسی پس از مذاکرات دولت با مخالفان از جمله این تغییرات بود.

این اصلاحات شامل انتقال قدرت از رییس شورای عالی به رییس شورای نمایندگان نیز هست. رییس شورای عالی طی حکم سلطنتی منصوب می شود.

تغییر دیگر آن بود که سیاست های دولت به رای شورای نمایندگان گذاشته می شود.

الشرق الاوسط:
Related Post