رقابت ۳۴۰ نامزد بحرینی برای ۴۰ کرسی پارلمانی

منامه: عبید السهیمی

کشور پادشاهی بحرین امروز وارد سکوت انتخاباتی شد، ۲۴ ساعت از شروع رای گیری، برای انتخاب ۴۰ نماینده برای پارلمان این کشور مانده است.

به گزارش الشرق الاوسط،
۲۹۳ نامزد انتخاباتی که ۴۱ نامزد زن در بین آنهاست وارد رقابت انتخابات پارلمانی می‌شوند، در این انتخابات ۳۶۵ هزار رأی دهنده در ۴۰ حوزه انتخاباتی و در چهار منطقه منامه، محرق، استان شمالی و استان جنوبی شرکت خواهند کرد.

منامه پایتخت این کشور دارای ۱۰ حوزه انتخاباتی است، این در حالی که استان محرق شامل ۸ حوزه، استان شمالی ۱۲ حوزه و استان جنوبی ۱۰ حوزه است.
شایان ذکر است که انتخابات شورای شهر با انتخابات مجلس همزمان شده است. ۱۶۰ نامزد در انتخابات شورای شهر شرکت کرده‌اند، تعداد نامزدها در این دوره از انتخابات تقریبا ۵۶ درصد افزایش یافته است همچنین درخواست نامزدی زنان، ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

کمیسیون انتخاباتی بحرین اعلام کرد تمام شیوه‌های تبلیغاتی انتخاباتی، از جمله شبکه‌های اجتماعی، پیام‌های تلفنی و باز کردن حوزه‌های رای گیری ممنوع است. این کمیته از تمام نامزدها خواسته است که قوانین حاکم بر روند انتخابات را رعایت کرده و مرحله سکوت انتخاباتی را نقض نکنند.

بیش از دو هزار و ۴۰۰ نفر در پروسه برگزاری انتخابات شرکت کرده‌اند و ۲۳۱ تن از آنها ناظر هستند. همچنین در ۲۰ نوامبر بیش از سه هزار و ۶۰۰ رأی دهنده در خارج از کشور بحرین در این انتخابات شرکت کرده بودند.

قوه قضائیه، مشارکت اعضای جوامع سیاسی منحل شده از سوی آن را در انتخابات پیش‌رو ممنوع اعلام کرده است. این اقدام برای اولین بار پس از سال ۲۰۰۲ در انتخابات پارلمانی بحرین صورت می‌پذیرد. در آن سال پس از تصویب منشور ملی در ماه فوریه سال ۲۰۰۱ و به رسمیت شناختن حقوق سیاسی در این کشور، اولین انتخابات پارلمانی صورت گرفت.

شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، در ۱۱ ژوئن قانون ممنوعیت مشارکت انتخاباتی اعضای احزاب و گروه‌های سیاسی مخالف که توسط دادگاه منحل شده بود را تصویب کرد.