خانه‌های شهر جدید عیسی در خلیج فارس – عکس از گتی ایمجز نوامبر 1968

خانه‌های شهر جدید عیسی در خلیج فارس – عکس از گتی ایمجز نوامبر ۱۹۶۸

در حالی سال جدید میلادی آغاز می‌شود که در این سال یعنی سال ۲۰۱۳، کشور بحرین به عنوان پایتخت توریستی جهان عرب نام گرفته است. این کشور اکنون در تدارک برگزاری رویدادها و فعالیت‌هایی برای جذب گردشگران از کشورهای مختلف جهان است.

انتخاب بحرین به عنوان پایتخت توریستی جهان عرب سال ۲۰۱۱، از سوی وزرای توریسم کشورهای عرب در همایش عقبه در کشور اردن و با توجه به ارزیابی‌های مثبت کارشناسان توریسم نسبت به زیرساخت‌های توریستی و کسب اعتبار در سایر زمینه‌های توریستی در بحرین اتخاذ شد.

اما بحرین، در حالی پرونده سال ۲۰۱۲ را می‌بندد که در این سال پایتخت فرهنگی جهان عرب نیز بود. در واقع این دو سال پیاپی، سال‌های خوش‌یمن و پرباری برای این کشور عربی بوده و است. این درحالی است که کشور بحرین علاوه بر پایتختی توریسم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان عرب در سال آینده – ۲۰۱۲ نیز شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، وزیر فرهنگ بحرین پس از انتخاب این کشور به عنوان پایتخت فرهنگی جهان عرب در سال ۲۰۱۳، اظهار داشت که این تصمیم کشورهای عرب اثبات می‌کند که بحرین توان میزبانی برای برگزاری همایش‌ها و نیز توانایی حضور برجسته‌تر در تمامی حوزه‌های بین‌المللی را دارد.

وی گفت: «انتخاب بحرین به عنوان پایتخت توریسم عرب در ۲۰۱۳ دستاورد مهمی افزون بر موفقیت‌های به دست آمده در دهه گذشته است.» وزیر فرهنگ بحرین همچنین بر ضرورت حل مشکلات و ادامه تلاش‌های مستمر برای کسب اطمینان از تداوم دستاوردهای به دست آمده برای بحرین تحت اصلاحات مورد نظر از سوی پادشاه این کشور تأکید کرد.

مسجدی در منامه در بحرین – عکس گتی ایمجز سال 1953

مسجدی در منامه در بحرین – عکس گتی ایمجز سال ۱۹۵۳

همچنین وزیر فرهنگ بحرین چندی پیش به فرانسه آمده بود و در مؤسسه جهان عرب، که در پاریس واقع است، به تشریح برنامه‌های این کشور در سال ۲۰۱۳ پرداخت. بحرین در میان کشورهای عربی، به لحاظ مساحت، کشور کوچکی است، اما جاذبه‌های توریستی و فرهنگی بسیاری دارد.

بحرین در همسایگی ایران، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی قرار دارد و مجموعه‌ای از جزایر بزرگ و کوچک است. سواحل بحرین بسیار دیدنی است و بسیاری از ورزش‌های آبی در گرمای همیشگی آب خلیج فارس انجام می‌گیرد که قایقرانی و شیرجه در این آب‌ها بسیار متداول است. همچنین بیابان‌های گرم بحرین و درخت‌های خرمای این کشور نیز مشهور است.

قلعه بحرین، قلعه رفاع، قلعه عراد، موزه ملی بحرین، مسجد خمیس، مسجد سیادی، جزیره حوار، خانه سیادی، باب البحرین، بر صخیر، خانه جسره، و خانه شیخ عیسی بن علی، هم از جاذبه‌های گردشگری و اماکن تاریخی بحرین است.

همچنین به گزارش یکی از سایت‌های مذهبی، مسجد فاتح در بحرین که به مسجد بزرگ این کشور معروف است، با ۷ هزار نفر ظرفیت، هجدهمین مسجد بزرگ جهان است که گنبد عظیم آن از فایبرگلاس خالص ساخته شده است که با ۲۲ متر عرض و ۱۶ متر ارتفاع بیش از ۶۰ هزار کیلو وزن دارد، و دو مناره این مسجد نیز بیش از ۷۰ متر ارتفاع دارد.

ساخت این مسجد که رسماً از سال ۱۹۸۸ افتتاح شد، بیش از ۵ سال به طول انجامیده است. مساحت محوطه مسجد فاتح، ۱۵۰ هزار متر مربع است و در بخش از آن کتابخانه ملی بحرین قرار گرفته است. این مسجد یکی از جاذبه‌های توریستی بحرین است و برخلاف برخی مساجد، ورود غیرمسلمانان نیز به آن آزاد است.

مقام‌های بحرینی، طی مدت اخیر تلاش کرده‌اند تا از طریق جشنواره‌ها، احیای مکان‌های باستانی و کهن و نمایش عتیقه‌جات و نشانه‌های مهم تاریخی آن، جنبه توریستی و فرهنگی این کشور عربی را برجسته کنند. به عنوان نمونه، چندی پیش طرح تبدیل بازار یا «سوق باب البحرین» که یک بازار قدیمی و سنتی در کشور بحرین است، به یک بازار صرفا توریستی با حذف فروشگاه‌های عرضه‌کننده کالاهای غیر توریستی اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی به نقل از خبرگزاری رسمی بحرین، عرضه کالاهایی چون صنایع دستی، انواع سوغاتی، میوه‌های محلی، خرما، انواع لباس و پارچه‌های محلی ، طلا و نقره و جواهرات ساخت بحرین و نیز رستوران‌ها و مراکز تهیه خوراک‌های سنتی جایگزین کالاهای مدرن شده‌اند.

همچنین مقام‌های بحرینی تأکید دارند که در این بازار تولیدات منحصر به فرد بحرین که این کشور به آن کالاها شهرت دارد، عرضه شود، زیرا این قبیل کالاها عمدتا مورد توجه گردشگران خارجی است. به همین دلیل، «سوق الباب» به عنوان تجربه‌ای کاملا متفاوت برای توریست‌ها جذاب است.

امکانات گردشگری بحرین نیز از جمله هتل‌ها، تفریحگاه‌ها و سواحل و خدمات گردشگری تنوع پیدا کرده است. همچنین آموزش گردشگری در بحرین نیز یکی دیگر از مواردی است که مورد توجه مسؤولان این کشور بوده است. بحرین در سال‌های گذشته نیز کارنامه خوبی در زمینه گردشگری دارد. به عنوان نمونه، دو سال پیش بحرین با جذب ۱۵۰ هزار توریست خارجی و حضور نزدیک به هفتاد کشتی در بنادر این کشور توریسم دریایی خود را به جایگاه خوبی در میان کشورهای خلیج فارس رساند.

بر اساس گزارشی که سال ۲۰۱۰ منتشر شد، بحرین با اجرای طرح‌های ویژه و فعالیت بیش از صد خط کشتی‌رانی در فصل کشتی‌رانی، در صدد جذب توریست‌ها از سرتاسر خاورمیانه واروپا بوده است. همچنین مقامات بحرین اعلام کردند که بحرین قرار نیست که به عنوان یک مقصد تجاری همگانی مبدل شود بلکه در نظر دارد با تمرکز بر ارتقای کیفیت به جای کمیت مبنایی برای رشد و توسعه و جلب توجه توریست‌ها به میراث غنی این کشور باشد.