تنگدستی باعث جلوگیری از حقوق و دستمزد دوگانه رهبران «القسام» می شود

تظاهرات کارمندان شبکه تلوزیونی «الاقصی» در برابر سفارت فرانسه در غزه در اعتراض به متوقف کردن پخش شبکه – عکس از خبرگزاری فرانسه

تظاهرات کارمندان شبکه تلوزیونی «الاقصی» در برابر سفارت فرانسه در غزه در اعتراض به متوقف کردن پخش شبکه – عکس از خبرگزاری فرانسه

بحران مالی که جنبش حماس از آن رنج می برد، برای اولین بار به «گردان القسام» ، شاخه نظامی این جنبش می رسد، که همیشه خارج از بحران ها بود. منابع آگاه به «الشرق الأوسط» گفتند از دو ماه پیش حقوق و دستمزد اعضای «گردان» کاهش یافت، که بر خلاف روال معمول، دیر پرداخت می شود.

طی سال های گذشته «القسام» حقوق و دستمزد خود را در آغاز هر ماه میلادی بدون تأخیر و یا کاهش دریافت می کرد، با وجود این که جنبش از پرداخت حقوق کارکنان دولتی خود ناتوان بود و این کاهش را بر نهادهای بزرگ وابسته به خود تحمیل کرد. برخی منابع گفتند «القسام» در حماس خط قرمز است، و همیشه خارج از چارچوب هر گونه بحران سیاسی و مالی بود، اما از دو ماه پیش جنبش تصمیم گرفت پس از عمیق تر شدن بحران مالی، دستمزد آن ها را کاهش دهد». بنا به گفته همین منابع، کاهش حقوق اعضا و فرماندهان و مسؤلان «القسام» بنا به درخواست عناصری از شاخه نظامی صورت گرفت که یک حقوق از «گردان» و حقوق دیگری از دولت می گیرند، و اکتفا کردن به تنها یک حقوق را درخواست کردند. منابع گفتند هزینه های «گردان» به طور کل کاهش یافت بدون این که این کاهش صنعت نظامی را که از اولویت بالایی برخوردار است شامل شود.

حماس تقریباً از زمانی که ایران حمایت مالی خود را متوقف کرد از بحران مالی رنج می برد. بحران مالی پس از تشدید نظارت بین المللی و عربی و اسرائیلی بر اموالی که از طریق حواله و یا بانک ها به غزه می رسد افزایش یافت. این بحران در اواخر سال ۲۰۱۴ پس از آن که مصر شروع به تخریب تونل های تجاری زیر زمینی کرد به اوج خود رسید.