بیشترین ضرر در این بودجه را استان نینوا می بیند

بغداد: حمزه مصطفی

اسامه النجیفی، رئیس ائتلاف «القرار» عراق تهدید کرد، برای بازپس‌گیری حق استان نینوا در بودجه ۲۰۱۹ به دادگاه فدرال شکایت خواهد کرد، این در حالی است که خالد العبیدی، نماینده ائتلاف النصر در استان نینوا و وزیر سابق دفاع رقم تکان‌دهنده‌ای درباره بودجه اختصاص داده شده به نینوا فاش کرد.
به گزارش الشرق الاوسط این استان که شهر موصل مرکز آن است، بیشترین تخریب را به دلیل جنگ علیه داعش داشته است.
النجیفی اعلام کرد: «در جهت مقابله با بی‌عدالتی در حق بودجه نینوا از طریق پارلمان اقدام خواهیم کرد، در غیر این صورت به دادگاه فدرالی پناه خواهیم برد. از همه نمایندگان نینوا می‌خواهم برای رسیدن به این حق قانونی متحد شوند».
خالد العبیدی، رئیس ائتلاف النصر در نینوی نیز ضمن ابراز شگفتی از بودجه نینوا در سال ۲۰۱۹ گفت: «مجموع مبالغ عملیاتی و سرمایه‌گذاری اختصاص داده شده به نینوا به هیچ وجه نیازهای حقیقی این استان را منعکس نمی‌کند. ما اعتراض خود نسبت به هرگونه ظلم و بی‌عدالتی نسبت به هر یک از استان‌ها و مناطق عراق را به هر دلیل و توجیهی اعلام می‌کنیم، چرا که این امر در جهت تضعیف حکومت و تقویت دشمنان آن است».
اثیل النجیفی، یکی از رهبران حزب «للعراق متحدون» و استاندار سابق نینوا در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «بودجه ۲۰۱۹ برای نینوا نه تنها برای بازسازی بلکه برای خدمات این استان نیز کافی نیست، این بودجه کمترین بودجه نینوا در سالهای اخیر است».
وی در ادامه افزود: «خطرات این امر فقط به کاهش خدمات در نینوا منتهی نمی‌شود، بلکه فرصتی جدید برای افراط گرایی و جهل نیز فراهم خواهد ساخت».
شوان داوودی، عضو سابق پارلمان عراق و یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «مشکل ما در عراق این است که همواره اراده سیاسی بالاتر از قانون در این کشور است و بودجه اختصاص داده شده به کردها فقط روی کاغذ بوده، کما اینکه بودجه اقلیم کردستان در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، ۱۷ درصد بوده است، اما با این حال امکان پرداخت حقوق به کارمندان در این منطقه وجود نداشت».