ولد الشیخ امروز در ریاض برای غلبه بر موانع پیش روی صلح

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن در حال صحبت کردن با رسانه ها پس از مذاکرات سوئیس میان طرف های درگیر یمن – عکس از رویترز

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن در حال صحبت کردن با رسانه ها پس از مذاکرات سوئیس میان طرف های درگیر یمن – عکس از رویترز

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن از جامعه بین المللی خواست برای حمایت از صلح در یمن مداخله کنند. وی به وجود موانع بزرگی در این راستا اشاره کرد که از جمله آن ها عدم وجود اعتماد بین طرف های درگیر است که از دست یابی به موفقیت به طور قابل توجهی جلوگیری می کند.

اسماعیل ولد الشیخ طی گزارشی که پس از مذاکرات اخیر سوئیس به سازمان ملل متحد در نیویورک ارائه داد گفت، مذاکرات شاهد پیشرفت اندکی بود که منجر به وضع کردن چارچوبی توافقی برای پایان دادن به بحران شد، و کمیسیون تثبیت آتش بس سعی دارد به آتش بسی دائمی دست یابد و به ارسال کمک های انسان دوستانه به متضرران بپردازد. وی افزود طرف های یمنی بر مجموعه ای از اقدامات که هدف آن ها آزاد سازی زندانیان و بازداشت شدگان است توافق کردند، و همچنین بر ایجاد کمیته ای که مشاوران نظامی از دو طرف و تحت نظارت سازمان ملل متحد را در بر گیرد توافق کردند تا از احترام گذاشتن به آتش بس، رفع تحریم های شهرهای یمن و اجازه دادن به ارسال کمک های انسان دوستانه مطمئن شوند.

ولد الشیخ مذاکرات را سخت و نفس گیر توصیف کرد، اما در عین حال ابراز امیدواری کرد که در پایان به توافق بینجامد. وی تأکید کرد که گزینه شکست در این مذاکرات جایی ندارد.

برخی منابع سازمان ملل نیز به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفتند: «اسماعیل ولد الشیخ امروز (چهارشنبه) برای نشستی با عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن و اعضای دولت این کشور وارد ریاض خواهد شد، تا درباره موانع پیش روی مذاکرات و توافق بر زمان و مکان دور بعدی مذاکرات و چگونگی پایبند کردن حوثی ها به دستور کار مذاکرات بحث و گفتگو کنند.

در همین راستا، فرماندهی ائتلاف عربی حامی مشروعیت در یمن اعلام کرد که دفاع هوایی عربستان سعودی روز گذشته و برای دومین بار طی ۲۴ ساعت، جلوی یک موشک بالستیک که از خاک یمن به سوی شهر جازان شلیک شده بود را گرفت، و هشدار داد که در برابر این اعمال حوثی ها اقدامات سختی اتخاذ خواهد کرد. نیروهای ائتلاف توضیح دادند که نیروی دفاع هوایی فوراً سکوی پرتاب موشک را منهدم کردند.