صحبت های تازه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در این زمینه که تصمیم گیری درباره تشکیل گروه پارلمانی ایران و آمریکا بر عهده مجلس این کشور است، بار دیگر بحث درباره این موضوع جنجالی را به راه انداخت.

به نوشته خبرگزاری های ایران، ظریف که روز یکشنبه برای پاسخگویی به سوالات بعضی نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی حاضر شده بود، درباره تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا گفت: تصمیم گیری درباره این موضوع با مجلس شورای اسلامی است.

صحبت درباره تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا از اواسط مهرماه عملا مطرح و از همان ابتدا با واکنش های مختلف روبرو شد.

به گفته حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، وزیر خارجه ایران، عصر یک‌شنبه، ۱۴ مهرماه در مجلس گفته است «نمایندگان کنگره آمریکا تمایل به دیپلماسی پارلمانی با ایران دارند».

روزنامه همشهری هم ۱۲ مهرماه نوشته بود، عابد فتاحی نماینده ارومیه در مجلس ایران به نقل از حسن روحانی گفته است «قرار است در کنگره آمریکا یک گروه دوستی با ایران تشکیل شود.»

این روزنامه همچنین با اشاره به سخنان برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از «چراغ سبز» مجلس ایران به این موضوع نوشته بود.

در همین حال حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور درباره زمزمه‌هایی مبنی بر تشکیل گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا، گفته بود: هیچ‌گونه بحثی مبنی بر تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا مطرح نیست.

وی گفته بود: در نشست مشترکی که بعد از سفر به نیویورک میان دولت و مجلس ایران برای تشریح دستاوردهای این سفر برگزار شد، رئیس جمهور گفته بود در جریان سفر به نیویورک چند نفر از نمایندگان مسلمان کنگره آمریکا تمایل به تشکیل گروه دوستی پارلمانی میان دو کشور داشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: این بحث در مجلس جدی نبوده و ما نیز نسبت به آن صحبتی نداشتیم.

صرف نظر از اظهارنظرهای مقامات مجلس و دولت، به نظر می رسد تشکیل چنین گروه دوستی نیز با چالش های فراوانی از سوی گروه های سیاسی فعال در ایران روبرو شود، همانطور که حذف شعار مرگ بر آمریکا همزمان با به جریان افتادن گفتگوهای ایران و غرب با واکنش های سخت گروه های تندرو روبرو شد.

وبسایت تابناک در مقاله ای در این زمینه در اواسط مهرماه نوشته بود، دیپلماسی پارلمانی بستر و گام موثری در توسعه روابط بین کشورها خواهد بود.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا” نماینده مردم نیشابور درباره زمزمه‌هایی مبنی بر تشکیل گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا، گفته است: هیچ‌گونه بحثی مبنی بر تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا مطرح نیست.

وی افزود: در نشست مشترکی که بعد از سفر “دکتر روحانی” به نیویورک میان دولت و مجلس برای تشریح دستاوردهای این سفر برگزار شد، رئیس جمهور اظهار داشت در جریان سفر به نیویورک چند نفر از نمایندگان مسلمان کنگره آمریکا تمایل به تشکیل گروه دوستی پارلمانی میان دو کشور داشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی ایران تاکید کرد: این بحث در مجلس جدی نبوده و ما نیز نسبت به آن صحبتی نداشتیم.

اما در مقابل منصور حقیقت پور، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا را موضوعی قابل طرح و بررسی می‌داند و دراین باره می‌گوید: اعضای کنگره نمایندگان ملت و نه دولت آمریکا هستند و از این حیث ارتباط با نمایندگان کنگره امری مخالف منافع ایران نیست.

در این میان عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در زمینه شکل گیری گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا و تاکید محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه مبنی بر این که کنگره آمریکا مایل به برقراری دیپلماسی پارلمانی با ایران است، گفت: طرح برقراری هر نوع ارتباطی در قالب هر شکلی بین دو کشور یک مسئله متقابل است و در خصوص گروه دوستی پارلمانی بین ایران و امریکا نیز به طور طبیعی باید این مسئله به صورت متقابل باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جمهوریت، سخنگوی هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این مورد نیز هم چون دیگر موارد پیش شرطی را نمی پذیرد و زمانی که هر کدام از طرفین پیش شرطی نگذاشتند ، می توان این گروه دوستی را تشکیل داد.