حضور هیئت دولتی یمن در مذاکرات و غیبت هیئت حوثی و صالح در سالن گفتوگوهای اصلی در تفریحگاه ماکولان در سوئیس

حضور هیئت دولتی یمن در مذاکرات و غیبت هیئت حوثی و صالح در سالن گفتوگوهای اصلی در تفریحگاه ماکولان در سوئیس

تمامی نشانه های سوئیس می گوید که دومین «ژنو یمن»، که دور اول آن روز گذشته به پایان رسید، سرنوشتی مانند همتای اول خود دارد… شکست قطعی و به دور از یافتن برون رفتی واقعی برای بحران یمن. تا زمانی که حوثی ها با مذاکرات، به روش پاشیدن خاکستر در چشم برخورد کنند اوضاع همین خواهد بود. شورشیان بیش از آن که حزب و یا گروهی باشند که قادر به انجام عمل مسؤلانه باشند، روز به روز بیشتر ثابت می کنند که شبه نظامیانی هستند که بیش از تمایل جدی داشتن به جلوگیری از جنگی که آنها باعث آن شدند، تمایل به تأخیر انداختن آن دارند. و اینک مجدداً تأکید می کنند که چیزی به جز زبان اسلحه و جنگ بلد نیستند، و از زبان صلح و مذاکره بی خبرند.

تا زمانی که یکی از ضلع های روند سیاسی، یعنی سازمان ملل، چیزی جز یک هویج در دست ندارد که به سوی حوثی ها دراز کند، بحران یمن به زودی به پایان نخواهد رسید، زیرا هر چه شورشیان هویج را قورت می دهند، فوراً مقدار بیشتری به آن ها می دهد، آن هم به دور از قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت که سازمان ملل آن را دور زد، و به شورشیان کمک کرد آن را به اجرا در نیاورند. مذاکراتی که در ژنو منعقد شد، شاهد نقض بسیاری بود، که شاید مهم ترین آن ها اظهار نظرهای ماهواره ای باشد که اعضای هیئت حوثی از مقابل درب سالن مذاکرات می گویند، علی رغم این که مسؤلان سازمان تأکید کرده بودند که این امر غیر قابل قبول است، و نقض اصول مذاکرات به شمار می آید، و این نشان می دهد که آن ها به اصل امتناع از تصریحات رسانه ای احترام نمی گذارند.  اگر به این مورد، نقض آتش بس را بیفزاییم که صدها بار در مدت اولین آتش بس نقض کردند، و تأکید آن ها مبنی بر ادامه جنگ را نیز اضافه کنیم، تمامی این ها نشان می دهد که حضور حوثی ها در ژنو چیزی جز دستاوردهای رسانه ای، و بهره گیری از مذاکرات برای به دست آوردن زمان بیشتر نیست، در مقابل سکوت سازمان ملل بر این نقض ها، و گفتن این که نمی تواند آن ها را کارهای برنامه ریزی شده توصیف کند، تمامی این ها باعث می شود که هیچ جرقه امیدی مبنی بر پذیرش راه حل مسالمت آمیز توسط حوثی ها دیده نمی شود، امری که سازمان ملل تا کنون نمی خواهد آن را بپذیرد.

ائتلافی که عربستان سعودی آن را رهبری می کند، تا جای ممکن تلاش دارد مذاکرات را به موفقیت برساند، با این حال به عملیات نظامی برای حمایت از مرزهای عربستان سعودی و جلوگیری از تغییر واقعیت عملیات زمینی توسط شورشیان پایبند است. ملاحظه کنید که ائتلاف از نظر سیاسی و نظامی قوی تر است، با این حال علاقه بیشتری به موفقیت مذاکرات دارد، برعکس طرف ضعیف تر، که از ساعات اولیه به آتش بس پایبند نبود، و بدون توجه به رنجی که مناطق مختلف یمن متحمل می شوند، به خصوص مناطقی که تحت کنترل آن ها هستند، و همچنین شهر تعز که به علت ناسازگاری شبه نظامیان حوثی و نرسیدن مواد امدادی با فاجعه ای انسانی روبه رو است، تنها وقت تلف می کنند و با مانور دادن مذاکرات را به تأخیر می اندازند.

در این که راه حل سیاسی تنها برون رفت از بحران یمن است، اختلاف نظری وجود ندارد، اما این راه حل با عدم پایبندی حوثی ها به تصمیم گیری های سیاسی، و اصرار ورزیدن آن ها به جنگ و خونریزی، این راه حل تهی خواهد بود. آن ها در سیاست خود به موضع سازمان ملل متحد و اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده این سازمان تکیه می کنند، که بر راستای گام های جمال بن عمر، فرستاده پیش از خود گام بر می دارد، که در طول چهار سال موفق به جلوگیری از سقوط روند سیاسی نشد. سازمان ملل متحد خود از کودتای حوثی ها حمایت کرد و مژده آن را داد، و هنوز هم درها را یکی پس از دیگری، به بهانه یک راه حل سیاسی، به روی آن ها باز می کند، در حالی که حوثی ها هر بار فرصتی که توسط سازمان ملل به آن ها واگذار می شود را به دست نمی گیرند.

تا چه زمانی سازمان ملل ارسال هدایا به حوثی ها را متوقف خواهد کرد؟!