عنوان قدیمی بر روی ساختمان سازمان مدیریت در ایران - عکس از خبرگزاری مهر

عنوان قدیمی بر روی ساختمان سازمان مدیریت در ایران – عکس از خبرگزاری مهر

استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف می گوید: «در غیاب سازمانی برای برنامه ریزی و بودجه، عقلانیت و کار کارشناسی جای خود را به تصمیم های خلق الساعه و خارج از سیستم نظام برنامه ریزی می دهد.»

دکتر علینقی مشایخی در گفتگو با هفته نامه تجارت فردا گفته است: «عملکرد دولت های نهم و دهم نشان داد که برخی از تصمیم ها به صورت فی البداهه، بدون مطالعات کارشناسی و جامع نگری و همچنین بدون توجه به منابع موجود در کشور گرفته شد.»

وی افزود: «نتیجه این شد که به رغم وفور درآمدهای نفتی و منابع زیادی که حاصل شد، بسیاری از طرح ها به صورت نیمه تمام روی دست دولت فعلی باقی مانده است که سال های زیادی باید بگذرد تا به نتیجه برسند. این نمونه بارزی از هدر دادن منابع سرمایه ای کشور است. اگر مرکزی وجود می داشت تا فکر می کرد که منابع چقدر است، چقدر می توان پروژه تعریف کرد و کدام کار در اولویت قرار دارد، حتما دچار این وضعی که الان هستیم، نمی شدیم.»

سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی ایران که از سال ۱۳۲۷ شمسی با عنوان سازمان برنامه و بودجه تاسیس شده بود در سال ۱۳۸۶ به دستور محمود احمدی نژاد منحل و وظایف آن به دو معاونت ریاست جمهوری تحت عناوین معاونت برنامه ‌ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی منتقل شد.

حسن روحانی در نخستین نشست خبری خود پس از انتخاب به عنوان رییس جمهور اعلام کرد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی را احیا می‌کند و در روز ۲۸ خرداد (سه روز پس از انتخاب روحانی به عنوان رییس جمهور)، مجلس ایران طرح یک فوریت برای تشکیل سازمان مدیریت را تصویب کرد.

اگر چه محمد باقر نوبخت، معاون برنامه‌ ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفته بود که احیای سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی در ۱۰۰ روز پس از تشکیل دولت تدبیر و امید اجرایی می ‌شود، اما پس از گذشت بیش از یک سال هنوز از احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی خبری نیست.

آقای نوبخت، چندی پیش هم در جمع خبرنگاران از نخبگان و صاحب نظران دعوت کرد که در احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت را یاری دهند.

به گفته دکتر مشایخی، «برای مدیریت کارآمد توسعه و پیشرفت کشور باید چهار عمل و وظیفه مهم با کیفیت خوب در حوزه مدیریت ارشد دولت سامان پیدا کند و انجام شود. چهار وظیفه کلیدی عبارتند از : سیاستگذاری برای توسعه و پیشرفت، برنامه ریزی و بودجه ریزی برای فعالیتهای جاری و عمرانی دولت، سازماندهی و تدوین روشهای مناسب و مدیریت منابع انسانی در دولت، نظارت بر پیشرفت کشور و اجرای برنامه های دولت و طراحی و اقدامات اصلاحی.»

وی گفته است: «این وظایف چهارگانه باید با محوریت یک مرکز ستادی با توان فکری و کارشناسی قوی در ارتباط مستقیم با رییس جمهور و با تعامل و همکاری دستگاه های اجرایی مختلف انجام شود.»

دکتر مشایخی همچنین با اشاره به این نکته که با احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی به سبک دولت آقای خاتمی موافق است گفت: «این کار سنگینی است. چنین سازمانی باید برای دولت در همه زمینه های مسئولیت خود تصمیم سازی کند، برای اجرای تصمیمات نظارت کند، چگونگی اجرای تصمیمات و پیشرفت امور را تحلیل کند و تصمیمات و اقدامات اصلاحی را به هیات دولت ارائه دهد.»

وی گفت: «وقتی از نیاز کشور به سازمان مدیریت سخن می گوییم در واقع از ایجاد عقلانیت و تدبیر در تخصیص منابع دولت و افزایش بهره وری در فعالیتهایی که دولت می کند، سخن به میان می آوریم. امیدوام نظام اجرایی مدیریت گرفتن عقلانیت و تدبیر را تحمل کند.»

معاون پارلمانی و حقوقی معاونت توسعه انسانی رئیس جمهور درباره طرح احیای سازمان مدیریت گفت: این طرح در مجلس مسکوت مانده و به دلیل اینکه ایرادات طرح بسیار زیاد است به نظر نمی رسد قابل تصحیح و بررسی باشد.
عبدالعلی تاجی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پایان مهلت اجرای آزمایشی قانون خدمات کشوری اظهار داشت: مهلت اجرای این قانون تا پایان سال جاری است و طبق آئین نامه داخلی مجلس دولت موظف است ۶ ماه قبل از زمان اتمام اجرای قانون لایحه جدید و یا درخواست تمدید اجرای آزمایشی قانون را ارائه کند.

وی افزود: با استفاده از نظرات وپیشنهادات صاحب نظران ومسئولان دستگاه ها اجرایی اصلاحاتی در قانون خدمات کشوری انجام شده و به منظور تصویب و بررسی نهایی به کمیسیون ها تخصصی دولت زیر نظر معاون اول رئیس جمهور ارسال شده است.

از سوی دیگر معاون پارلمانی و حقوقی معاونت توسعه انسانی رییس جمهور ایران چند روز پیش درباره طرح احیای سازمان مدیریت گفت: پس ازاینکه شورای نگهبان به ۹ ماده این طرح ایراد گرفت طرح مذکور برای بررسی مجدد و رفع ایرادات به کمیسیون‌های تخصصی و فرعی مجلس ارسال شد.

وی اضافه کرد: این طرح در مجلس مسکوت مانده و به دلیل اینکه ایرادات طرح بسیار زیاد است به نظر نمی رسد قابل تصحیح و بررسی باشد.

عبدالعلی تاجی در همین حال درباره چگونگی ایجاد این سازمان پس از ایرادات شورای نگهبان گفت: «دولت می تواند با استفاده از اختیارات خود سازمان مدیریت را تشکیل دهد و حتی اگر نیاز به لایحه داشته باشد می تواند آن را به مجلس ارائه کند.»

تاجی با اشاره به اصل ۱۲۶ و ۱۲۴ قانون اساسی و اختیارات رییس جمهور در حوزه اداری، استخدامی و برنامه و بودجه تصریح کرد: طبق این اصول که در قانون پیش بینی شده دولت می تواند معاونت داشته باشد بنابراین نمی توان دولت را موظف کرد که برای ایجاد این سازمان حتما باید دو معاونت نظارت راهبردی و توسعه انسانی را ادغام کرد.

نمایندگان مجلس ایران آذرماه ماه پارسال با ۱۱۶ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع، به طرح احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی رای مثبت داده بودند.

براساس مصوبه نمایندگان، قرار بود سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بهره وری از ادغام معاونت های “برنامه ریزی و نظارت راهبردی” و “توسعه مدیریت سرمایه انسانی رئیس جمهور” و زیر نظر رییس دولت تشکیل شود.

روزنامه جهان اقتصاد پارسال در گزارشی که در باره طرح جدید مجلس منتشر کرد، نوشت که این طرح «بدون حضور نماینده ای از دولت و حتی بدون مشورت با آن» تهیه و تصویب شد.