با حمایت خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز، شاهزاده خالد الفیصل امیر منطقه مکه مکرمه و مشاور خادم حرمین شریفین، امروز کنفرانس جمعیت جهان اسلام را با عنوان «وحدت اسلامی؛ تهدیدهای طبقه بندی و سرکوب» در مقر جمعیت در مکه مکرمه افتتاح می‌کند.
به گزارش الشرق الاوسط، شیخ محمد العیسی دبیرکل جمعیت جهان اسلام گفت، کنفرانس شاهد حضور بیش از ۱۰۰۰ شخصیت از رهبران دینی، فکری و دانشگاهی از ۱۲۷ کشور خواهد بود. شرکت کنندگان به منظور تهیه نقشه استراتژیک و فراگیر برای مقابله با طرح‌های کینه ورزی و جنگ‌های مذهبی و ایجاد راه‌های ارتباطی بین پیروان مذاهب اسلامی به منظور ایجاد پل‌های اعتماد و تفاهم و تعاون براساس مشترکات جامع اسلامی و تنگ کردن حلقه بر گفتمان فرقه‌ای و افراطی، گردهم می‌آیند.
العیسی از حمایت و توجه پادشاهی به این کنفرانس بین‌المللی تقدیر کرد و افزود: دولت سعودی به رهبری خادم حرمین شریفین و ولیعهد ایشان، حمایت و بذل توجه‌شان برای هر مناسبتی که در آن مسائل امت اسلامی و راه‌های تحقق وحدت آن مطرح شود، وجود دارد.
العیسی اشاره کرد که کنفرانس تلاش می‌کند میان علما و مبلغان وحدت ایجاد کند و دیدگاه‌هایشان را به هم دیگر نزدیک کند. به آنها مسئولیت‌شان را در ایجاد وحدت میان مسلمانان و وحدت کلمه آنها گوشزد می‌کند. علاوه بر این به گسترش ارزش‌های اعتدالی و عمق بخشیدن به برادری و همدلی میان مسلمانان و دورانداختن گفتمان دشمنی و تفرقه اشاره خواهد شد. مشترکات فراگیر اسلامی و عرضه تجربه همزیستی مثبت از جمله مسائل این نشست خواهند بود.
شیخ العیسی توضیح داد که کنفرانس همچنین به مسئله خصوصی بودن مذهب و فرهنگ اختلاف خواهد پرداخت. علاوه بر این موانع وحدت اسلامی و دعوت به طائفه گری که منجر به تکفیر و تندروی و اندیشه فرقه‌گرایی می‌شود و اهمیت گفت‌وگوی اسلامی و همکاری تمدنی با غیرمسلمانان و راه‌های مواجهه با اسلام‌ستیزی به بحث گذاشته خواهد شد.