«ثبت احوال»، «شرکت نفت» و «بندر حدیده»، تحت کنترل آنها در آمد

تظاهرات روز گذشته دانشجویان دانشگاه صنعا، در اعتراض به بسته شدن بندر دریای سرخ(آ.پ)

تظاهرات روز گذشته دانشجویان دانشگاه صنعا، در اعتراض به بسته شدن بندر دریای سرخ(آ.پ)

جماعت «انصار الله» وابسته به حوثی ها، روز گذشته در یک حرکت طراحی شده برای تکمیل تسلط بر نهادهای دولتی یمن، کنترل بانک مرکزی و ساختمان ثبت احوال را در صنعاء به دست گرفتند. آنها مقر شرکت ملی نفت و گاز (صافر)، که بزرگترین شرکت گازی و دومین در زمینه نفت در یمن به شمار می آید را نیز تصرف کردند. کما اینکه مقر رادیو و تلوزیون را به بهانه «مبارزه با فساد» تحت کنترل در آوردند. حوثی ها حلقه خود را بر بندر شهرستان حدیده، دومین بندر بزرگ کشور را نیز تنگ تر کردند.

این تحولات تنها یک روز پس از حمله کلامی عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی ها، بر ضد عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، صورت گرفت و به نظر می رسد که مقدمه ای باشد، برای تکمیل کودتای ۲۱ سبتامبر، یعنی زمانی که حوثی ها صنعا را تصرف کردند.

یک مقام ارشد بانک مرکزی در صنعا به الشرق الأوسط گفت که «مسلحان حوثی، از ورود و خروج کارمندان بانک جلوگیری کرده و آن را بطور کامل بستند». وی همچنین فاش کرد که حوثی ها در ماههای گذشته و پس از تسلط بر صنعا، با رئیس بانک ارتباط برقرار کرده و از وی خواستند تا کنترل معاملات مالی را به دست گیرند، که خود داری وی از این امر، به بحرانی شدن اوضاع بین آنها منجر شد.

در همین راستا برخی منابع امنیتی در گفتگو با «الشرق الأوسط»، تسلط گروههای مسلح حوثی بر ساختمان ثبت احوال وابسته به وزارت کشور را «گامی خطرناک» بر شمردند، که به آنها امکان دستیابی به تمام جزئیات و اطلاعات شهروندان یمنی در مناطق مختلف کشور را می هد.