عکسی آرشیوی از راهپیمایی جدایی طلبان در منطقه کاتالونیا در اسپانیا – عکس از الشرق الأوسط

عکسی آرشیوی از راهپیمایی جدایی طلبان در منطقه کاتالونیا در اسپانیا – عکس از الشرق الأوسط

کارلوس پوچدمون که به عنوان رئیس جدید کاتالونیا انتخاب شده است، روز گذشته خواستار شروع روند جدایی این منطقه از اسپانیا شد. پوچدمون در برابر پارلمان کاتالونیا گفت: «ما به منظور تصمیم گیری مستقل پارلمان کاتالونیا، نیازمند شروع روند ایجاد دولتی مستقل در کاتالونیا هستیم». این سخنان پوچدمون پس از انتخاب وی توسط نمایندگان به عنوان رئیس جدید این منطقه به جای آرتور مس مطرح می شود، که قرار بود بعد از ظهر روز گذشته انتخاب وی به تصویب برسد.

آرتور مس رئیس منطقه ای قبلی دو روز پیش در گامی نمایشی، زیر بار فشار منتقدان خود رفت و از نامزدی برای دوره جدید خود داری کرد. این اقدام وی فرصت تشکیل یک دولت ائتلافی از محافظه کاران تا چپ گرایان مخالف با سرمایه گذاری را داد.

اقدام سریع مدعیان استقلال در کاتالونیا در حالی صورت می گیرد که انتخابات مجلس که در ماه دسامبر (آذر ماه) گذشته انجام شده بود، منجر به تشکیل پارلمانی مجزا شده بود که محافظه کاران به ریاست ماریانو راخوی نخست وزیر پیشین در آن شکست خوردند.

روزنامه محافظه کار «ال اسپانیول» روز گذشته در سایت اینترنتی خود نوشت: «ائتلاف جدایی طلبان، از خلاء موجود در مادرید استفاده می کنند».