رکود بازار سرمایه و اقتصاد ایران گره گشایی می شود؟

بانک مرکزی ایران در گزارشی اعلام کرده است که تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل اول سال ۱۳۹۳ نسبت به بهار سال گذشته (۹۲) به میزان ۴/۶ درصد رشد داشته است.

این گزارش نشان می دهد که تولید ناخالص ملی ایران در فصل بهار به میزان ۴۸۰۴۹۱ میلیارد ریال رسیده است، در حالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۴۵۹۲۵۲ میلیارد ریال بوده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: «بر اساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حسابهای اقتصادی این بانک ،تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمتهای ثابت سال ۱۳۸۳ در فصل اول سال ۱۳۹۳ به ۴۸۰۴۹۱ میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه فصل اول سال ۱۳۹۲ به میزان ۴٫۶ درصد رشد نشان می دهد.»

این رشد در حالی اتفاق افتاده است که پیش از این رشد اقتصادی ایران در مدت مشابه منفی بود. به طوری که تولید ناخالص داخلی ایران در فصل بهار سال ۹۲ نسبت به به رقم مشابه سال ۹۱ معادل ۴٫۱ درصد کاهش یافته بود.

بر این اساس می توان گفت که اقتصاد ایران پس یک دوره رکود طولانی، در فصل اول سال ۱۳۹۳ بهبود را تجربه کرده است.

همچنین در این گزاش آمده است که تمامی گروه های عمده اقتصادی (اعم از کشاورزی، نفت، صنایع و معادن و خدمات) در سه ماهه اول سال جاری (۹۳) از رشد مثبت برخوردار بوده اند. این در حالی است که در فصل اول سال ۱۳۹۲،به جز گروه کشاورزی، سایر گرو ه های عمده با رشد منفی ارزش افزوده مواجه بودند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی ایران داده ها و اطلاعات مورد نیاز جهت محاسبه رشد اقتصادی از منابع آماری رسمی مربوطه از قبیل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نفت، طرح آماری کارگاه های بزرگ صنعتی (اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی) سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، وزارت نیرو و طرح آماری فعالیت های بخش ساختمانی (اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی) دریافت شده است.

بررسی این گزارش نشان می دهد که ارزش افزوده زیر گروه «صنعت»، «بازرگانی، رستوران و هتلداری» به ترتیب با سهمی معادل ۱/۵ و یک واحد درصد، نقش عمده ای (۲/۵ واحد درصد) را در رشد ۴/۶ درصدی تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت های ثابت سال ۱۳۸۳ (۱۰ سال قبل) در فصل اول سال ۱۳۹۳ ایفا کرده اند.

از اینرو به نظر می رسد ایران در این مدت یکساله رشد قابل توجهی در صنعت گردشگری داشته است، به طوری گزارش های منتشر شده نیز نشان می دهد که با روی کار آمدن حسن روحانی آمار ورود گردشگران خارجی نیز به ایران افزایش پیدا کرده است.

لازم به ذکر است، شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی ایران (که حدود ۷۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت را پوشش می دهد) در سه ماهه اول سال ۱۳۹۳ نسبت به رقم مشابه سال قبل۱۰ درصد رشد داشته است. در میان ۲۲ گروه عمده صنعتی، شاخص ۱۳ گروه که در مجموع ۸۷ درصد از وزن شاخص را به خود اختصاص می دهند، در فصل اول سال ۱۳۹۳ نسبت به فصل اول سال ۱۳۹۲ رشد مثبت داشته اند.