یکی از کارشناسان ارشد بانک به «الشرق الأوسط» گفت که ایران به غرب روی خواهد آورد و با ۳ چالش روبه رو خواهد شد

شانتا دواراجان رئیس کارشناسان اقتصادی منطقه خاورمیانه در بانک جهانی – عکس از الشرق الأوسط

شانتا دواراجان رئیس کارشناسان اقتصادی منطقه خاورمیانه در بانک جهانی – عکس از الشرق الأوسط

شانتا دواراجان، رئیس کارشناسان اقتصادی منطقه خاورمیانه در بانک جهانی، پیش بینی کرد که لغو تحریم ها از ایران پس از امضای توافق هسته ای، باعث کاهش ۱۰ دلاری قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۶ خواهد شد.

دواراجان در گفتگویی با «الشرق الأوسط» گفت که اقتصاد ایران پس از وارد شدن نفت این کشور به بازار و آزاد شدن اموال بلوک شده آن، رشد خواهد کرد، اما وی از «رفتار ایران» ابراز نگرانی کرد و ایران را به پایبندی به شفافیت در برنامه های خود در هزینه های عمومی و سرمایه گذاری در زیرساخت ها فرا خواند و گفت: «بدون شفاف سازی نخواهد توانست برنامه سرمایه گزاری عمومی موفقی را ایجاد کند».

وی توضیح داد که لغو تحریم ها تأثیر بسزایی بر قیمت های نفت خواهد داشت، زیرا ممکن است صادرات نفت روزانه یک میلیون بشکه افزایش یابد و بر قیمت های نفت جهانی و تجارت تأثیر خواهد گذاشت. وی همچنین پیش بینی کرد که «ایران به سوی بازارهای غربی روی آورد، زیرا برای بازگرداندن تولید نفت به سرعت سابق، نیازمند تکنولوژی غربی خواهد بود».

این کارشناس تأکید کرد که تهران پس از لغو ممنوعیت ها، با سه چالش روبه رو خواهد شد، که اولین آن ها زیر ساخت ها است. او گفت: «سطح زیر ساخت های ایران هنوز هم برای فرستادن اقتصاد کشور به سمت دوره جدیدی از رشد، کافی نیست، و این امر به خصوص در دو حوزه ارتباطات و حمل و نقل آشکار است». دومین چالش، طبیعت فضای تجاری در کشور است. وی اشاره کرد که آزادی در فضای تجاری در مقابل رقابت های بین المللی، « چالش های قابل توجهی را شامل خواهد شد». اما نکته سوم مربوط به روش برخورد با برنامه هزینه های عمومی به طور عام است. دواراجان در این باره گفت: «حاکمیت خوب و شفاف سازی باید در رأس اولویت های دستور کار تهران باشد».