جرج دیرانی مدیر کل هیات مدیره بانک بی ان پی، در نیویورک برای مذاکره با دادگاه آمریکا - عکس از رویترز

جرج دیرانی مدیر کل هیات مدیره بانک بی ان پی، در نیویورک برای مذاکره با دادگاه آمریکا – عکس از رویترز

بانک‌های آلمانی تصمیم گرفتند موضوع نقض احتمالی تحریم‌های آمریکا را با پرداخت جریمه های چند صد میلیون دلاری فیصله دهند. «کومرتس‌بانک» و «دویچه بانک» هم اکنون در حال مذاکره با مقامات مسئول در آمریکا درباره جریمه های ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلاری پرونده نقض تحریم‌های ایران هستند.

کومرتس‌بانک متهم است که از طریق دفاتر خود در آمریکا، مبادلات بانکی شرکت‌های «ایرانی و سودانی» را به جای آنها انجام داده است.

بر اساس این گزارش، این جریمه شامل تقاضای «بنجامین لاوسکی» سرپرست گروه خدمات مالی نیویورک برای بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از این بانک می‌شود.

در تماس شرق پارسی با کومرتس بانک، توماس بونک، کارشناس ارتباطات دفتر رسانه ای کومرتس بانک، از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. بونک گفت: «از آن جایی که مذاکرات با مقامات همچنان ادامه دارد، امکان ابراز نظر برای کومرتس بانک وجود ندارد.»

وی تاکید کرد: «همانطور که در گذشته در گزارش های سالیانه مان هم تصریح کرده بودیم، درباره نقل و انتقالات مالی مواردی که شامل تحریم های این کشور هستند، ما در حال مذاکره با مقامات آمریکایی هستیم.»

دویچه بانک هم در تماس شرق پارسی از اظهار نظر در این باره خودداری کرد و تاکید کرد طبق گزارش سالیانه ۲۰۱۳ این بانک به مذاکرات با مقامات آمریکایی پایبند است.

پیشتر نیویورک تایمز خبر داده که مقامات آمریکایی با کومرتس‌بانک در مورد پرداخت جریمه در طول تابستان سال جاری (۲۰۱۴) به توافق خواهند رسید و در نتیجه این بانک کلان آلمانی باید جریمه‌ای حدود ۵۰۰ میلیون دلار بپردازد.

تنی چند از مقامات عالی رتبه آمریکایی از جمله مقامات وزارت دادگستری، وزارت خزانه‌داری، بانک مرکزی و دادستان منطقه منهتن نیز در این مذاکره های شرکت خواهند کرد.

پیش از این نیز آمریکا بانک فرانسوی «ب‌ان‌پ پاریبا»، بزرگترین بانک فرانسه را به اتهام اینکه در سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ تحریم های آمریکا علیه ایران، سودان و کوبا را نادیده گرفته، حدود ۹ میلیارد دلار جریمه کرد و قرار شد این جریمه را بپردازد و چندین نفر از اعضای ارشد این بانک از جمله مدیر ارشد اجرایی آن نیز برکنار شد.

یک سخنگوی دفتر مطبوعاتی دفتر بانک بی ان پی پاریبا در لندن با اشاره به اخبار تازه در زمینه اینکه این بانک بار دیگر در ۹ روز گذشته در چارچوب توافق با آمریکا، خود را درباره نقض تحریم بعضی کشورها از جمله ایران مقصر دانسته به شرق پارسی گفت: «این پذیرفتن جرم از سوی بانک بی ان پی پاریبا بخشی از همان روند سابق است و مساله متفاوتی نیست.»

وی افزود: «این همان فرایند است و آنچه اکنون رخ داده تنها تبیین حقوقی حل و فصل وتوافق اخیر است.»

جریمه بانک این بانک فرانسوی سنگین‌ترین جریمه یک بانک اروپایی تاکنون بوده و سه برابر مجموع جریمه‌ای است که ۶ بانک دیگر روی هم به آمریکا پرداختند.

با وجود فشار تحریم ها، مبادلات تجاری ایران و آلمان ۱۹ درصد افزایش یافت

با وجود آن که جریمه های چند صد میلیونی بی سابقه علیه بانک های آلمانی اعمال شده، تازه ترین آمار حاکی از آن است که ‌مبادلات تجاری بین ایران و آلمان در ۴ ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته ۱۹ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از سوی یورواستات، مبادلات تجاری دوجانبه این دو کشور ازماه ژانویه تا آوریل سال ۲۰۱۳ که ۷۵۹ میلیون یورو بود این رقم طی همین دوره در سال ۲۰۱۴ به ۹۰۴ میلیون یورو افزایش یافته است.

در این مدت صادرات آلمان به ایران ۲۰ درصد افزایش یافته و به ۷۹۷ میلیون یورو رسیده است و میزان صادرات ایران به آلمان نیز با ۹ درصد افزایش به ۱۰۷ میلیون یورو ارتقا یافته است.

در ماه می، وزیر انرژی ایران حمید چیت‌چیان گفته بود که شرکت‌های آلمانی به دنبال حضور در بخش انرژی ایران هستند.