به نوشته دنیای اقتصاد، روز گذشته قیمت ارز در بازار بار دیگر مثبت شد تا این بازار یک هفته کاملا متفاوت را سپری کند.

بازار ارز تا روز دوشنبه در مسیر کاهشی بود و نرخ دلار که شاخص بازار به حساب می‌آید، با رسیدن به حوالی ۳۱۰۰ تومان در اواسط هفته، مجموعا در روزهای سپری شده از اولین ماه تابستان ۴/۳ درصد از ارزش خود را از دست داده بود؛ اما نرخ به سطح ۳۱۰۰ تومان که رسید، گویی با سطح حمایتی جدیدی روبه‌رو شد و پس از برخورد با این سطح، کمی به عقب بازگشت.

نوسان اندک روز سه شنبه در بعدازظهر همان روز شدت یافت و در روز چهارشنبه نیز ادامه پیدا کرد تا نرخ ارز دیروز ۳۵ تومان افزایش پیدا کند. فعالان بازار در بیان دلیل این افزایش، باز هم بر «عامل انتظارات» انگشت گذاشتند. به گفته آنان سخنان جان کری وزیر خارجه آمریکا خوش‌بینی ناشی از فرجام مذاکرات را تضعیف کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در یادداشتی برای واشنگتن پست نوشت: «آمریکا تعدیلی در مواضع خود نشان نخواهد داد و ایران باید گام‌های جدید بردارد.»این سخنان به مذاق بازار خوش نیامد و بازیگران بازار را هیجان‌زده کرد. به واسطه این رفتار هیجانی، نرخ‌های حواله از دبی و ترکیه نیز اعلام نشد. اعلام نشدن نرخ‌ها نیز در تحرک قیمتی بازار ارز تاثیر داشت و موجب شد دلار تا مرز ۳۱۵۰ تومان بالا بیاید.

نرخ مطلوب صرافان

روند افزایشی روز گذشته موجب شد که بار دیگر نگاه فعالان از سطح قیمت بر روند حرکت بازار متمرکز شود. عمده فعالان خواهان نوسان در یک دامنه مشخص هستند و معتقدند: حرکت‌های زیگزاگی به ثبات در بازار لطمه می‌زند. احمد لواسانی دبیرکل کانون صرافان نیز در گفت‌و‌گو با «ایرنا» با تاکید بر اینکه «دست‌اندرکاران و فعالان بازار ارز قیمت سه تا سه هزار و ۲۰۰ تومان را برای نرخ دلار پذیرفته‌اند»، افزود: «بازار نیاز به آرامش دارد و قیمت ارز بالاخره باید در یک سطح بایستد.» لواسانی این هشدار را هم داد که «در صورتی که نرخ ارز در بازار بیش از پیش کاهش یابد، تقاضای بخش‌های غیرتولیدی به بازار نیز افزایش می‌یابد». وی تاکید کرد: «این امر برای بازار ارز خطرناک است و به همین دلیل قیمت‌ها در بازار باید منطقی باشد».

دبیرکل کانون صرافان با اشاره به «کاهش تقاضا در بازار ارز»، اضافه کرد: «این روزها تنها مسافران، مشتریان بازار ارز هستند و به همین دلیل حجم تقاضا در بازار ارز در هفته‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته است». لواسانی، درباره وضعیت بازار ارز گفت: «میزان تقاضا همه ساله در فصل تابستان به دلیل تعطیلات فصلی برخی کارخانه‌ها در بازار کاهش می‌یابد». وی ادامه داد: «البته اوایل فصل پاییز و با بازگشایی مجدد کارخانه‌ها دوباره تقاضا در این بازار با افزایش مواجه می‌شود؛ زیرا همواره خریدهای عمده ارز در ماه‌های پایانی تابستان و اوایل پاییز انجام می‌شود». لواسانی با اشاره به روند مثبت مذاکرات هسته ای، اظهار کرد: «این امر انتظارات مردمی را برای کاهش قیمت‌ها افزایش داده است. ضمن آنکه اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، با افت نرخ ارز مواجه خواهیم شد.»

رفتار بازار رسمی

همان گونه که «دنیای‌اقتصاد» روز گذشته نیز اشاره کرد، قیمت‌گذاری در بازار رسمی تابع قیمت‌گذاری نامتقارن بود. در سال جاری معمولا بانک مرکزی قیمت دلار را چند پله بالا می‌برد و در ادامه کاهش جزئی را متناسب با نرخ‌های برابری اعمال می‌کند. روز گذشته نرخ رسمی دلار از سوی بانک مرکزی ۶ تومان افزایش یافت. افزایشی که دقیقا حالت زیگراگ قیمتی در این بازار را نیز البته به شکل نامتقارن مجسم می‌کند.

بازیگران بازار و نبود وحدت نظر

تقاضای تجاری یکی از سرفصل‌های مهم بازار ارز به حساب می‌آید. تحلیلگران بازار این سرفصل را یکی از متغیرهای مهم تعیین قیمت در بازار از سمت تقاضا می‌دانند. به گفته تحلیلگران، این بخش از تقاضا در مجموع نسبت به بهبود مناسبات خوش‌بین بوده و اجماع نسبی حول این موضوع شکل گرفته است. اما در خصوص زمان ورود این متقاضیان به بازار، چنین وحدت نظری وجود ندارد. از همین رو، برخی تجار با استفاده از برخی معافیت‌های تجاری در مناطق ویژه اقدام به ورود کالا و انتقال آن به انبار می‌کنند و در زمانی که احساس می‌کنند قیمت ارز در سطح مناسب قرار دارد، دست به خرید و ترخیص کالا برای ورود به سرزمین اصلی می‌زنند.

بر این اساس در برهه‌هایی که تاجران تصور می‌کنند زمان مناسب برای ورود به بازار است یا احتمال تغییر سطوح قیمتی وجود دارد، در موقعیت خرید قرار می‌گیرند. این رفتار نیز از جمله عواملی است که روند نوسان را تشدید می‌کند. صرافان در بازار اعتقاد داشتند در کنار اخبار سیاسی نشانه‌هایی از بروز این رفتار در بازار دیده شد و همین عامل زمینه ساز تشدید افزایش قیمت دلار شد.

سکه تابع دلار

در بازار سکه نیز با وجود آنکه اونس ثابت ماند، به‌دلیل افزایش قیمت دلار، بهای سکه ۶ هزار تومان بالا رفت. فروشندگان سکه معتقدند: قیمت سکه در حال حاضر تابع دلار حرکت می‌کند. زیرا به طور سنتی بازار در ماه رمضان از طرف تقاضا با رکود روبه‌رو است. سکه در دو روز گذشته ۱۸ هزار تومان افزایش قیمت ثبت کرده است. افزایشی که ناشی از نوسان‌های نرخ طلا و دلار بوده است.