تاسیسات نفتی و گازی عسلویه در جنوب ایران - عکس از شانا

تاسیسات نفتی و گازی عسلویه در جنوب ایران – عکس از شانا

چهل و چهارمین اجلاس سالانه داووس به پایان رسید و مهمانان این ضیافت بزرگ اقتصادی این سرزمین سرد را ترک کردند و به کشورهای خود بازگشتند؛ اما اجلاس امسال در موارد مختلف به ویژه در زمینه ازسرگیری سرمایه گذاری های نفتی خارجی، برای ایرانیان از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.

پس از توافق ژنو و صحبت ‌های مختلف درباره حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌ های بزرگ نفتی در ایران، نگاه شرکت های نفتی به نشست ‌های حاشیه‌ این اجلاس معطوف بود تا مشخص شود که درهای ایران به روی چه کشورها و شرکت‌ هایی باز خواهد شد.

یکی از مهمانان این اجلاس بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران بود که پس از بازگشت از اعلام آمادگی شرکت‌ های معتبر نفتی برای حضور در ایران خبر داد.

به گفته نامدار زنگنه، شماری از شرکت‌ های نفتی که در عالی‌ ترین سطح در اجلاس داووس شرکت کرده بودند، خواستار سرمایه گذاری در ایران اما این مسئله به زمان لازم نیاز دارد تا پروژه ‌ها با بهبود بیشتر فضای سیاسی اجرایی شود.

وزیر نفت ایران به خبرگزاری ایرنا گفت: “شرایط جهان امروز از نظر بازار و رقبا تغییراتی داشته است، در منطقه هم مدل‌ های دیگر قراردادی ملاک عمل قرار گرفته که این عوامل بررسی قرارداد های نفتی را ضروری کرده است”.

اما در حاشیه اجلاس داووس شرکت ‌های بزرگ نفتی در پشت درهای بسته با وزیر نفت ایران و مسوولان ایرانی گفت و گو داشتند تا مشخص شود شرایط ویژه ایران پس از انتخابات چگونه می تواند شرکتهای نفتی را به خود جذب کند. بر این اساس شرکت ‌های بریتیش پترولیوم انگلیس، توتال فرانسه و انی ایتالیا با وزیر نفت ایران دیدار کردند.

اگرچه این جلسات بدون حضور خبرنگاران برگزار شد اما اظهارنظر ها و سخنان قبل و بعد از جلسات موضوعات کلیدی این دیدارها را مشخص می کند.

بر اساس گزارش شانا، شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، پائولو اسکارونی، مدیر عامل شرکت انی ایتالیا، پس از دیدار با وزیر نفت ایران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: “شرک انی علاقه ‌مند به بازگشت به صنایع نفت و گاز ایران است اما شرط بازگشت تعلیق کامل تحریم علیه ایران است”.

دکتر موسی غنی نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه نفت، درباره وضعیت فعلی شرکت های نفتی بین المللی جهت سرمایه گذاری نفتی در ایران پس از اجلاس داووس به شرق پارسی گفت: ” به نظر می رسد عدم تمایل شرکت ‌های خارجی به عقد قرارداد های جدید نفتی در شرایط ویژه ای قرار دارد که البته قابل حل و بررسی است. این شرکت ها اغلب به دنبال کسب بالاترین منافع و همینطور گذار از مراحل سیاسی تحریم های بین المللی هستند. تا وقتی که تحریم ها شکل خود را عوض نکند چیزی نیز عوض نمی شود.”

این تحلیل گر اقتصادی بر این باور است که شرکت‌ های مهمی چون شل و انی گفت ‌و گو هایی با ایران آغاز کرده اند اما شواهد حاکی از این است که بهبود قرارداد های نفتی و تغییر آنها متناسب با ضروریات ایران می تواند راه را برای فضای مناسب اقتصادی در عرصه نفت باز کند.

از سوی دیگر، به نظر می رسد که ایتالیایی ها بیش از کشورهای دیگر علاقمند به گسترش ارتباط تجاری و نفتی با ایران هستند.

جوزپه رچی، رییس هیئت ‌مدیره شرکت ایتالیایی انی در مناظره تلویزیون بلومبرگ که در داووس برگزار شد علاقه خود را به لغو تحریم های نفتی ایران اعلام کرد.

تحریمهای نفتی علیه ایران در سال های اخیر موجب شده است که شمار قابل توجهی از شرکتهای نفتی، ایران را ترک کنند و یا سطح فعالیت های خود را در ایران کاهش دهند.

کریستوف دومارژری، مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال هم در حاشیه اجلاس داووس اعلام کرد ایران پیشنهاد های به مراتب جذاب‌ تری نسبت به گذشته برای بازگشت توتال فرانسه ارائه کرده است.

به گفته دومارژری، “ایرانیان به ما می گویند که فعالیت را آغاز کنید و آماده شوید، شاید این به‌ آن معناست که آنها آماده گفت‌ و گو های سیاسی هستند؛ در غیر این صورت دلیلی وجود ندارد که بیایند و به ما بگویند آماده همکاری شوید.”

در این میان به نظر می رسد نمایندگان شرکتهای معتبر نفتی همچنان منتظر لغو کامل تحریمها هستند اما به دنبال شرایط جدید هستند.

به گزارش ایسنا، پائولو اسکارونی مدیر عامل شرکت انی در این باره گفت: “در صورت لغو تمام تحریم ‌ها، تحت قرار‌داد ‌های قدیمی به ایران باز نمی‌گردم”.

اگرچه قبل از اجلاس داووس، زنگنه نامه نگاری هایی با شرکت ‌های نفتی شل و بریتیش پترولیوم برای بازگشت به صنعت نفت ایران انجام داده بود، اما شرکت شل که بیش از دو میلیارد دلار به ایران بدهکار است از هرگونه ملاقات و مذاکره با مقامات ایرانی در حاشیه اجلاس داووس خودداری کرد.