ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه-رویترز

ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه-رویترز

وزیر خارجه روسیه، امروز و روز گذشته، با همتایان عربستانی و آمریکایی خود در قطر دیدارهای سه جانبه ای بر گزار می کند، که بنا به گزارش وزارت خارجه روسیه، در این جلسه، تلاش های صلح در سوریه و یمن و لیبی، و ائتلاف بر ضد «داعش» و ثبات خلیج مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت. شایان ذکر است، در بیانیه روسیه به توافق هسته ای ایران هیچ اشاره ای نشده است. بنابراین روس ها ممکن است چه چیزی را از طریق دروازه خلیج، به منطقه ارائه دهند؟

در خصوص لیبی؛ این کشور از سهل انگاری بین المللی، و بی توجهی عربی رنج می برد. به طور مثال، عربستان سعودی با ائتلافی خلیجی – عربی، و با حمایت بین المللی در حال رسیدگی به امنیت ملی خود، بلکه امنیت ملی خلیجی و منطقه ای در یمن است. ترکیه نیز در حال حفاظت از محیط امنیتی خود در مرزهای سوریه است. در حالی که مصر، هیچ حرکت فعالی در قبال بحران لیبی انجام نداده است، که شاید به علل مختلف داخلی و خارجی در مصر بوده، و یا این که برای تأمین امنیت داخلی خود از جانب لیبی باشد، و این امری است که نیازمند ائتلاف مصری – عربی، با پوششی بین المللی است، همان گونه که در یمن رخ داد، و اینک در مورد ترک ها در سوریه رخ می دهد، هر چند مشخص نیست که روسیه در واقع می خواهد چه چیزی را به این پرونده ارائه دهد!

در خصوص یمن، تحولاتی واقعی در عرصه وجود دارد، که مهم ترین آن ها بازگشت خالد بحاح، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر یمن به عدن است، که این بازگشت دلالت هایی دارد و یکی از آن ها ضربه زدن به حوثی ها و علی عبد الله صالح و متحد آن ها، ایران است. درست است که راه یمن دراز است، اما معادله بر ضد حوثی های کودتاگر چرخش کرده است، و تا کنون نقش روسیه در آن جا، و ابزار های نفوذ آن، نمایان نشده است، و هر چقدر صالح و ایرانی ها تلاش کنند به مسکو نقشی در یمن بدهند، کاملاً واضح است که تلاش های روسیه تنها یک میانجی گری خواهد بود. به طور مثال، وجود دو شخصیت وابسته به صالح، یعنی عارف الزوکا و یاسر العوضی، در همان هواپیمایی که اخیراً ولید المعلم و بثینه شعبان و فیصل المقداد، وابستگان رژیم بشار اسد، را به روسیه منتقل کرد، کاملاً قابل توجه بود! بنابراین کاملاً روشن است که نیروی دافعه ای از سوی صالح و حوثی ها، و شاید هم ایرانی ها، برای دادن نقشی به روسیه در یمن وجود دارد. اما اوضاع میدانی در یمن، برعکس آرزوی کودتاگران حوثی و متحدان آن ها، در جریان است. بنابراین پیش بینی می شود که نقش روسیه در یمن برای حفظ آبروی ایران و متحدان او باشد و همچنین تلاشی باشد برای ربط دادن مسیر یمن به سوریه!

بر این اساس، مشکل ترین و مهم ترین مسئله کنونی منطقه ما، بحران سوریه باقی خواهد ماند، که نشان دهنده نبردی کلیدی بر ضد «داعش»، و شکستن نفوذ ایران در منطقه است. و پیش از همه این ها، پایان دادن به جنایات اسد است. زیرا اگر بحران سوریه حل و فصل نشود، مسئله «داعش» و مبارزه با تروریسم، موفقیت آمیز نخواهد بود، بلکه اتلاف وقت و از بین رفتن تلاش ها و جان ها خواهد بود، و پس از «داعش»، داعشی های دیگری ظهور خواهند کرد که بسیار بدتر خواهند بود. اگر روسیه بخواهد صفحه جدیدی با خلیج بگشاید، و نقش فعال تری ایفا کند، باید سوریه نقطه شروع و آزمون واقعی برای تست جدیت روس ها باشد. راه حل واقعی مبارزه با تروریسم، و جلوگیری از گسترش ایران، و بازگرداندن توازن منطقه، در عراق و سوریه است، نه در جای دیگر.