پاریس: میشل ابو نجم

دولت فرانسه شرط‌بندی اش را باخت و روز دیگری از تظاهرات «جلیقه زردها» را به نظاره نشست.
به گزارش الشرق الاوسط، روز گذشته پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه از یک طرف صحنه درگیری، آتش‌سوزی‌ها، اقدامات خشونت‌آمیز و از طرفی دیگر بمب صوتی، گاز اشک آور و باطوم بود، اما مهمترین اتفاق حمله جلیقه زردها به دفتر بنیامین گریفو سخنگوی دولت فرانسه بود که با دخالت پلیس از آنجا فرار کرد. این رویدادها امید دولت برای خاموش شدن اعتراضات را نقش بر آب کرد.
در پایتخت نیروهای امنیتی با تاکتیک‌های معترضان مبنی بر متفرق کردن پلیس و تظاهرات در نقاط مختلف غافلگیر شدند، در حالی که پیشتر برای دو راهپیمایی فراخوان داده بودند.
در تظاهرات به سمت پارلمان زد و خورد میان دو طرف بالا گرفت و منجر به تعقیب و گریز شد. معترضان راه‌ها و خیابان‌ها را با آتش زدن موتورسیکلت‌ها و واژگون کردن ماشین‌ها بستند و در خیابان معروف پاریس یعنی «کوی فرهنگی» به مغازه‌ها یورش بردند.
اعتراضات پاریس دیروز با حضور صدها نفر در خیابان شانزه لیزه به سمت ساختمان بورس آغاز شد. باوجود درگیری‌های اندک اوضاع تا بعدازظهر و زمان حرکت به سمت پارلمان در کنترل پلیس بود. نیروهای پلیس سعی در مدیریت اوضاع از طریق بستن پل‌های رودخانه سین داشتند، اما با رسیدن راهپیمایی کنندگان به نزدیکی موزه «اورسیه» درگیری میان دو طرف شدت یافت. با هر باری که مسئولان قصد بستن ایستگاه‌های مترو در نزدیکی اعتراضات را داشتند، معترضان تاکتیک پنهان کردن جلیقه‌های زرد و پوشیدن آن در لحظه آخر را در پیش گرفتند.
در نزدیکی موزه یادشده، یک باجه طعمه آتش معترضان شد. پس از آن معترضان در نبود پلیس به سمت خیابان شانزه لیزه رفتند، به طوری که طاق نصرت و سرباز گمنام شاهدان زد و خوردها بودند. خیابان بلزاک محل استقرار دفتر روزنامه الشرق الاوسط نیز صحنه دیگری از این درگیری‌ها و زد و خوردها بود.
این اتفاقات در بوردو، مرسیلیا، تولوز، لیون و بوفه اتفاق افتاد اما شهرهای غرب فرانسه مثل روان، کان، نانت و رین شاهد شدیدترین اعتراضات بود. در روان تعداد تظاهرکنندگان به بیش از دو هزار نفر عنوان شده‌است که ضمن بستن خیابان‌های اصلی، آتش زدن یک بانک و پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی، با پلیس درگیر شده‌اند. جواب پلیس نیز گاز اشک آور، بمب‌های صوتی و باطوم بود. در نانت نیز اغلب معترضان زن بودند.
در اولین اعتراضات سال جدید جلیقه زردها به نظر می‌رسد دولت فرانسه در شرط‌بندی خود باخته‌است، به طوری اعتراضات ادامه دارد و در حال گسترش است.
آمار وزارت کشور حاکی است که چیزی در حدود ۲۵ هزار نفر «طبق آمار ساعت ۳ بعدازظهر» به خیابان‌ها آمده‌اند، در حالی که در شنبه گذشته این تعداد ۱۲ هزار نفر بود. در این میان کریستوف کاستانیر وزیر کشور فرانسه در توئیتی از معترضان خواست تا «مسئولیت پذیر باشند و به قوانین احترام بگذارند.»
روشن است که دولت در برخورد با معترضان روش‌های جدی تری در پیش گرفته که نمونه آن دستگیری اریک درویه یکی از رهبران میدانی این اعتراضات است.
به هرحال بازگشت جلیقه‌های زرد به صحنه خیابان دولت ماکرون را در معرض محکی جدی قرار داده‌است. با فرارسیدن زمان «گفتگوی سیاسی» مورد نظر ماکرون، گروه‌های تندرو در جنبش اعتراضی علیرعم شفاف نبودن مطالباتشان اما همچنان بر گزینه ادامه اعتراضات تأکید دارند.