با توجه به اینکه همچنان انتقادها و اعتراض‌ها در مورد انتصاب حسین سلیمی به عنوان سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی از سوی برخی از نمایندگان مجلس و گروه تندرو ایران ادامه دارد، وی در اولین نشست خبری خود، خبر از بازگشت اساتید اخراجی این دانشگاه و احیای رشته های حذف شده داده است.

دانشگاه علامه طباطبایی بزرگترین مجموعه دانشگاهی رشته علوم انسانی در ایران محسوب می شود. به نظر می رسد دانشگاه علامه طباطبایی، در دولت احمدی نژاد با اقدامات سید صدرالدین شریعتی رییس وقت این دانشگاه، توان علمی خود را به طور چشمگیری از دست داد و درگیر حاشیه های فراوانی شد.

حسین سلیمی در صدمین روز سرپرستی خود بر دانشگاه علامه، برنامه اصلی خود را دور کردن دانشگاه از حاشیه ها دانسته است. وی همچنین با اشاره به موضوع تفکیک جنسیتی که امروزه به یکی از چالش های دانشگاه های ایران تبدیل شده است گفت: «مطالعات میدانی و جدی در این زمینه در حال انجام است که در آن معایب و محاسن طرح آماده خواهد شد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم ارائه می شود.»

در طی دوره ریاست سابق دانشگاه علامه بسیاری از اساتید این دانشگاه به اجبار بازنشسته شدند که سلیمی در این مورد گفت: «بر اساس بررسی ای که انجام دادیم طی سه، چهار سال گذشته ۶۵ نفر از اعضای این دانشگاه بازنشسته شدند که تعدادی از آنها با درخواست خودشان بوده، تعدادی از این اساتید چون سنواتشان پر شده بود بازنشسته شده‌اند برخی نیز هستند که می‌توانند با دانشگاه همکاری کنند.»

وی افزود: «براساس آیین‌نامه شورایعالی انقلاب فرهنگی با عنوان تکریم اعضای هیات علمی، دانشگاه‌ها اجازه دارند اساتید بازنشسته‌ایی که توانایی علمی دارند را به‌کار گیرند تا در مقطع تحصیلات تکمیلی فعالیت کنند.»

سلیمی با اشاره به بازگشت اساتید بازنشسته شده به دانشگاه گفت: «دانشگاه علامه با استفاده از این آیین نامه تاکنون از ۱۸ استاد بازنشسته دعوت کرده تا با دانشگاه همکاری داشته باشند و این ۱۸ نفر در حال حاضر مشغول همکاری با دانشگاه هستند. تقاضای ۱۰ الی ۱۲ نفر از این اساتید نیز در حال بررسی است.»

سرپرست دانشگاه علامه درباره حذف برخی از رشته های کارشناسی این دانشگاه در سال های گذشته گفت: «متاسفانه در دوره‌های قبل برخی از رشته‌های کارشناسی که رشته‌های مفیدی نیز بوده‌اند مانند روابط عمومی، خبرنگاری و علوم سیاسی حذف شده بودند که برنامه ما احیای آنها است.»

سلیمی درباره ۹۴ عضو هیات علمی که در اواخر ریاست شریعتی در این دانشگاه پذیرش شده بودند، گفت: «۶۰ نفر از این افراد مربی بودند که از این تعداد ۴۰ نفر اعلام آمادگی کردند، ۲۷ نفر بورسیه شدند، ۱۳ نفر نیز اصلا مراجعه نکرده‌اند.»

پس از معرفی جعفر میلی منفرد به مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت علوم و عدم کسب رای اعتماد، رییس جمهور ایران، جعفر توفیقی، وزیر سابق علوم در دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی به سمت سرپرستی این وزارتخانه منصوب کرد. انتصاب توفیقی در این وزارتخانه، امیدواری زیادی در بین دانشگاهیان و دانشجویانی که در طول دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد صدمه دیده بودند، ایجاد کرد.
توفیقی در دوران سرپرستی خود در وزارت علوم، در اولین اقدام خود، صدرالدین شریعتی را از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی برکنار کرد. دوره هشت ساله ریاست شریعتی با اخراج یا بازنشسته کردن زودهنگام اساتید منتقد و امنیتی شدن فضای دانشگاه و تعطیل کردن برخی رشته‌های تحصیلی همراه بود.