بازرس شورای حقوق بشر در غزه به رغم فشار اسرائیل استعفا نمی دهد

ویلیام شاباس، بازرس شورای حقوق بشر سازمان ملل – عکس از الشرق الاوسط

لندن، الشرق الاوسط – رییس کمیته تحقیقات شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره جنگ اسرائیل در غزه به الشرق الاوسط گفت که به رغم فشار دولت اسرائیل و رسانه ها از سمت خود استعفا نمی دهد.

ویلیام شاباس کارشناس کانادایی حقوق بین الملل و مامور تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «من استعفا نمی دهم مگر اینکه شورای حقوق بشر حضور من به عنوان رییس این کمیته را مانعی برای تحقیقات بداند.»

رسانه های اسرائیل به شدت از تصمیم سازمان ملل برای تحقیق درباره جنایات جنگی در چارچوب مناقشه غزه انتقاد کرده و به ویژه انتصاب شاباس را به عنوان رییس کمیته تحقیقات محکوم کرده اند.
شاباس پیشتر در دادگاه راسل مشارکت داشت، گروهی شهروندی از کارشناسان قضایی و فعالان که اسرائیل را به نقض حقوق بین الملل محکوم کرده اند و تلاش می کنند اسرائیل برای این موارد مسئول شناخته شود.

وزارت خارجه اسرائیل گفته است که انتصاب شاباس در این سمت ثابت می کند که «اسرائیل نمی تواند از این سازمان [سازمان ملل] انتظار عدالت داشته باشد.»

شاباس در گفتگو با الشرق الاوسط اتهامات مبنی بر اینکه او از قبل اظهارات ضداسرائیلی خود را آماده کرده است، رد کرد. وی گفت: «من از اسرائیل متنفر نیستم و نمی خواهم درباره مواضع قبلی ام درباره اسرائیل بحث کنم. من در گذشته درباره فلسطین و اسرائیل مواضعی داشته ام که هیچ ربطی به کار کنونی ام ندارد… و این مواضع بر روند تحقیقات تاثیر نخواهد گذاشت.»

وی افزود: «این کمیته تنها اعتراضاتی را از اسرائیل و آمریکا دریافت کرده، در حالی که همه دنیا خواستار روشن شدن چیزی است که دو ماه پیش در غزه رخ داد.»

شاباس گفت که کمیته شورای حقوق بشر سازمان ملل که وی در راس آن قرار دارد در مجموع شش یا هفت عضو را شامل می شود که شواهدی را درباره رخدادهای غزه جمع آوری خواهند کرد.
وی افزود که قرار است وبسایت ویژه ای ایجاد شود تا شهروندان بتوانند به زبان عربی و عبری شهادت های خود را ارائه دهند.

شاباس همچنین تصریح کرد که تحقیقات سازمان ملل اغلب درگیر سیاست می شود. وی گفت: «عوامل سیاسی قطعا بر کار سازمان ملل تاثیر می گذارد، اما من امیدوارم که تا یکی دو نسل آینده، جهان منصف تر و دموکراتیک تر شود.»

در کمیته تحقیقات غزه شورای حقوق بشر سازمان ملل، دودو دی ان از سنگال، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در امور نژاد پرستی، و نیز ماری مک گوان دیویس قاضی سابق نیویورک عضویت دارند. وی جانشین امل علام الدین، وکیل بریتانیایی می شود که در حقوق بین الملل و حقوق بشر تخصص دارد و تصمیم گرفته است در این کمیته فعالیت نکند.

به گفته شاباس، تحقیقات آماده شروع است و بازرسان به زودی از غزه دیدن خواهند کرد. این کمیته قرار است تا ماه مارس ۲۰۱۵ گزارش خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند.

الشرق الاوسط:
Related Post