{ارتباط دو پرونده} ممکن است دست داشتن معاون دوم احمدی نژاد را برملا کند

احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران و معاون وی حمید بقایی

احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران و معاون وی حمید بقایی

روز گذشته مقامات ایران، حمید بقایی، معاون امور اجرایی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران را به اتهاماتی که تا کنون اعلام نشده است بازداشت کردند. این قضیه تنها چند ماه پس از محکومیت یکی دیگر معاونان احمدی نژاد در یک رسوایی مالی صورت می گیرد. بنا به گزارش «خبرگزاری فارس»، غلام حسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه لایحه ای از اتهامات وارده به حمید بقایی صادر کرد و بازپرس این فرد را برای بازجویی احضار کرد».

محمد رضا رحیمی نیز پس از محکومیت به اختلاس مالی طی دوره ای که در سمت معاون اول احمدی نژاد قرار داشت، به پنج سال زندان و پرداخت جریمه نقدی به مبلغ ۳۸٫۵ میلیارد ریال (معادل ۱٫۳ میلیون دلار) محکوم شد. وی به ارتباط داشتن با پرونده پول شویی و اختلاس میلیاردها دلار متهم شده بود.

محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه، درباره ارتباط داشتن بقایی که روز گذشته بازداشت شد با آن رسوایی اختلاس مالی سخنی نگفت و تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد: «متأسفانه به دلیل مسائل قانونی از بین جزئیات اتهامی این فرد معذور هستم».

ناظران می گویند اگر مشخص شود که بین اتهامات بقایی و رحیمی ارتباطی وجود داشته باشد، این دلیل دیگری بر ارتباط داشتن رسوایی اختلاس با افراد برجسته ای در حکومت احمدی نژاد رئیس جمهور سابق خواهد بود که نشان دهنده ضعف شخصی احمدی نژاد است.

در همین حال لو رفتن محتوای پیامی که رحیمی پس از بازداشت شدن برای احمدی نژاد نوشته بود، نشانه ارتباط داشتن رئیس جمهور سابق با آن رسوایی است. هر چند احمدی نژاد ارتباط داشتن با رسوایی مذکور را تکذیب کرد و طرفداران وی گفتند که در پشت این اتهامات انگیزه ای سیاسی وجود دارد.

دولت حسن روحانی رئیس جمهور ایران، برخی مسؤلان دولت احمدی نژاد را به دست داشتن در پرونده های فساد، طی دوران حکومت وی که ۸ سال طول کشید ، متهم می کنند.

در عین حال سال گذشته نیز یک سرمایه دار به علت دست داشتن در یک رسوایی که در سال ۲۰۱۱ بر ملا شده بود، به اعدام محکوم شده بود و به دار آوریخته شد. رسوایی مذکور در آن زمان بر دوره ریاست احمدی نژاد که هنوز دو سال از آن باقی مانده بود تأثیر منفی گذاشت.