بازار سهام عربستان سعودی-الشرق الاوسط

بازار سهام عربستان سعودی-الشرق الاوسط

الریاض: شجاع البقمی، الشرق الاوسط: بازار سهام عربستان سعودی در نخستین روزهای معاملات خود پس از تعطیلات عید سعید فطر افزایش جدیدی را به ارزش ۸۸ واحد ثبت کرد.

این در حالی است که بازارهای جهانی سرمایه در پایان معاملات هفتگی خود در روز جمعه و نیز بازارهای سرمایه در کشورهای حاشیه خلیج و کشورهای عربی روز دوم اوت با کاهش شدیدی مواجه بود.
شاخص بازار سهام عربستان سعودی روز دوم اوت [برای اولین بار] از ژانویه ۲۰۰۸ تاکنون در بالاترین سطح خود قرار گرفت به طوری که طی ۴ دفعه متوالی افزایش جدیدی را رقم زد و این اتفاق در پی تصمیم اخیر کابینه عربستان رخ داد.

به موجب این تصمیم، موسسات مالی خارجی می توانند در بازار سهام عربستان سعودی خرید و فروش کنند و این یک تصمیم تاریخی در سطح بازار مالی عربستان به شمار می رود.

سود دهی بازار سهام عربستان سعودی و رشد چشمگیر معاملات در روزهای آخر ماه رمضان و دستاورد این بازار در روز دوم اوت احتمالا باعث خواهد شد طی روزهای آینده عملیات سودگیری طبیعی انجام شود.

در این چارچوب، ثبات اقتصاد عربستان سعودی ابزاری قوی برای جذب سرمایه های خارجی محسوب می شود و این در صورتی است که به موسسات خارجی اجازه داد شود مستقیما وارد بازار سهام عربستان شوند.

شاخص بازار سهام عربستان سعودی در پایان معاملات روز دوم اوت در واحد ۱۰٫۳۰۲ قرار گرفت و حجم داد و ستدها بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود. در این روز سهام ۱۲۹ شرکت با افزایش جدید مواجه بود و در مقابل سهام ۲۴ شرکت با کاهش قیمت مواجه بود.

دکتر غانم السلیم کارشناس اقتصادی و مالی در این رابطه در گفتگو با الشرق الاوسط اظهار داشت: «رشد بازار سهام عربستان سعودی تا حد زیادی و برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت و در آینده نزدیک احتمالا معاملات این بازار شاهد سوددهی طبیعی خواهد بود اما مهمترین مساله حفظ نقطه ۱۰ هزار واحدی است.»

وی با بیان اینکه فرصت فراهم شده در بازار سهام عربستان سعودی تکرار شدنی است، گفت: «قیمت سهام برخی شرکت ها افزایش داشته است، اما در مقابل سهام هایی وجود دارد که شاهد رشدی همچون رشد خوب در بازارهای عمومی نبوده است. لذا فرصت ها در بازار سهام عربستان سعودی همچنان برای سرمایه گذاران وجود دارد. این تحولات در حالی صورت می گیرد که شرکت های موجود در بازار سهام عربستان سعودی در شرایط کنونی تا حد زیادی تحت ذره بین موسسات مالی خارجی قرار دارد و این موسسات منتظر هستند در نیمه نخست سال آینده به آنها اجازه داد شود در بازار سهام محلی خرید و فروش کنند.»

یک منبع بلندپایه در یکی از شرکت های مدیریت ثروت های موجود در بازارهای عربستان سعودی دو هفته گذشته در گفتگو با الشرق الاوسط اظهار داشت: «برخی موسسات مالی خارجی طی دو روز گذشته تماس هایی را با شرکتی که در آن کار می کنند برقرار کرده اند و درباره واقعیت بازارهای مالی عربستان و سهام های موجود تحقیق کرده اند. انتظار می رود شرکت هایی که به نسبت ۵ تا ۷ درصد سالانه سود توزیع می کنند تحت ذره بین موسسات مالی خارجی قرار گیرند.»

سهام شرکت های با بازدهی مالی پرسود محل توجه موسسات مالی در تمامی بازارهای جهانی محسوب می شوند و تصمیم اخیر کابینه عربستان مبنی بر اجازه خرید و فروش سهام در بازارهای عربستان به موسسات مالی خارجی عامل مهمی در توجه سرمایه گذاران اروپایی، آمریکایی و شرق آسیا به بازارهای عربستان در آینده به شمار می رود.